Show simple item record

dc.contributor.advisorRuncis, Andrisen_US
dc.contributor.authorApine, Ievaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T08:46:30Z
dc.date.available2015-03-24T08:46:30Z
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.other13237en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26466
dc.description.abstractMūsdienās plaša sabiedrības politiskā līdzdalība, ieskaitot vēlēšanu aktivitāti, tiek uzskatīta par vitāli nepieciešamu demokrātiskas sabiedrības dzīvotspējai. Pašvaldību vēlēšanās Latvijā vērojama negatīva vēlētāju aktivitātes tendence. 1994.gada pašvaldību vēlēšanās vidēji valstī piedalījās 58,5%, 1997.gadā – 56,84%, 2001.gadā - 61,98% un 2005.gadā – 52,85% balsstiesīgo. Līdzīga situācija vērojama arī Latvijas galvaspilsētā Rīgā un otrā lielākajā pilsētā Daugavpilī. Darbā tiek izvirzīts sekojošs izpētes jautājums – vai samazinoties politisko organizāciju (partiju) reklāmas apjomam priekšvēlēšanu kampaņas laikā, samazinās arī vēlētāju aktivitāte vēlēšanās? Darba mērķis – noskaidrot kādi ir vēlētāju līdzdalību noteicošie faktori un to īpatsvars Rīgas un Daugavpils pilsētu pašvaldību vēlēšanās 2001. un 2005.gadā. Darbā izvirzītā hipotēze – vēlētāju aktivitāti noteicošais faktors 2001.gada un 2005.gada pašvaldību vēlēšanās Rīgā un Daugavpilī bija politisko partiju pirmsvēlēšanu kampaņu apjoms. Lai pierādītu vai apgāztu hipotēzi darbā tiek izmantota pieejamo statistikas datu kvantitatīvā analīze, kontentanalīzes metode un veikto pieejamo pētījumu sekundārā analīze. Secinājumi: Kontentanalīzē veiktais datu apkopojums par 2001. un 2005.gada pirmsvēlēšanu informāciju piecos laikrakstos (Diena, Čas, Latgales laiks, Dinaburg, Naša Gazeta), liecina, ka politisko partiju reklāmas, kā arī Centrālas vēlēšanu komisijas informācijas vienību daudzums ir samazinājies turpat divas reizes (140/74) un (30/23). Līdzīgi vidēji Latvijā un pētāmo pašvaldību teritorijā skatītākais televīzijas kanāls LNT 2005.gada pirmsvēlēšanu periodā pārraidījis ēterā četras reizes mazāk politiskās reklāmas apjomu kā 2001.gadā (1195,6 min/287,8 min). Līdz ar to var teikt, ka ir vērojama tieša pozitīva sakarība starp politiskās reklāmas apjoma samazinājumu un vēlētāju aktivitātes kritumu 2005.gadā salīdzinājumā ar 2001.gadu, citiem faktoriem spēlējot mazāku lomu. Tādējādi izvirzītā hipotēze apstiprinās.en_US
dc.description.abstractToday a wide public political participation, including voting turnout, is considered to be vital for survival of democracy. Over the time, declining voter turnout is observable with Latvian local government elections. On average, in 1994 year’s local government elections took part 58.5%, in 1997 – 56,84%; in 2001 – 61,98%; and in year 2005 – 52,85% of voters. The similar case was the elections held in capital city of Latvia Riga and second largest town Dauvgavpils. The bachelor study proposes to examine the following research problem – if the political parties cut back pre-election political campaigning does it reduce the voter turnout rates for coming elections. The objective of the study is to find out factors linked to voter participation, and their weight, that influenced voter turnout of Riga Council and Daugavpils municipality local government elections in year 2001 and 2005. Hypothesis to be tested is that scope of the political parties’ campaigning was dominating amongst the other factors that may have determined voter turnout of year 2001 and 2005 local government elections in Riga and Daugavpils. The method of quantitative analysis of the available statistical data, contentanalysis and voter surveys to be used to test or reject the hypothesis of the study. Conclusions: contentanalysis of the five newspapers, (Diena, Čhas, Latgales laiks, Dinaburg, Nasha gazeta), where the amount of pre-election ads posted by political parties and formal information from Central Elections Bureau for the years 2001 and 2005 was measured, found that quantity of units counted fell around twice 140/74 and 30/23 respectively. In the same way, the political parties’ TV ads of the nationally and regionally most watched channel LNT one month pre-election span in year 2005 broadcasted four times less TVads than in year 2001 (1195.6 min/287,8 min). In the result, direct positive relationship is observed between the cut back in pre-electional campaigning of political parties and declining voter turnout rates in year 2005 compared to year 2001, with other factors having opposite or not applicable influence. Thus hypothesis tested is given to be true.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPolitikas zinātne (politoloģija)en_US
dc.titleVēlētāju līdzdalību ietekmējošie faktori 2001. un 2005.gada pašvaldību vēlēšanās Rīgā un Daugavpilīen_US
dc.title.alternativeInfluential Factors of Voter Involvement in 2001 and 2005 Municipal Elections In Riga and Daugavpilsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record