Mācību vārdnīcu lietojums rakstu valodas mācīšanas procesā
Autor
Zviedre-Pitkeviča, Lāsma
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Karpinska, Laura
Datum
2014Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Rakstīšana ir sarežģīts process, kurā ir jāpielieto dažādas valodas prasmes un kompetences. Mācību vārdnīcas ietver vairākus aspektus, kas var tikt izmantoti, lai uzlabotu studentu rakstīšanas prasmes dažādos rakstīšanas procesa posmos. Veiktā kvazi eksperimenta un aptaujas mērķis bija noskaidrot mācību vārdnīcu lietojuma efektivitāti rakstu valodas mācīšanas procesā. Testu un anketu rezultāti parādīja, ka grupas, kurām tika mācīts, kā lietot mācību vārdnīcas, pēctestā uzrādīja labākus rezultātus un uzskatīja, ka vārdnīcas ir noderīgas, turpretim grupa, kurai bija atļauts izmantot mācību vārdnīcas, bet kura netika apmācīta, rezultātus neuzlaboja. Tika secināts, ka efektīva mācību vārdnīcu pielietošana palīdzēja uzlabot studentu lingvistisko sniegumu rakstīšanas uzdevumos. Atslēgvārdi: mācību vārdnīcas, rakstu valodas mācīšana, rakstīšanas prasmes, lingvistiskā kompetence, rakstīšanas process, procesa-žanra metode. Writing is a complex process that requires application of different language skills and competences. Learner’s dictionaries contain several aspects that can be used to improve learners’ writing skills at various stages of the writing process. The aim of the conducted quasi-experiment and survey was to investigate the efficiency of the use of learner’s dictionaries in teaching writing. The test and questionnaire results showed that the groups, which were instructed on the learner’s dictionary use, made progress in the post-test and found the dictionaries useful, whereas the group, which was allowed to use learner’s dictionaries, but did not receive any instruction, did not improve the results. A conclusion was drawn that efficient application of learner’s dictionaries helped to improve learners’ linguistic performance in writing tasks. Key words: learner’s dictionaries, teaching writing, writing skills, linguistic competence, writing process, process genre approach.