• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

TV seriāla "Neprāta cena" auditorija: etnometodoloģisks pētījums

Thumbnail
View/Open
309-36801-Laura_Lasmane_ll05022.pdf (820.8Kb)
Author
Lasmane, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Šulmane, Ilze
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā bakalaura darbā pētīta Latvijas Televīzijas 1. kanāla seriāla „Neprāta cena” auditorija, pastiprinātu uzmanību pievēršot tam, kā tā uztver un reflektē šo mediju saturu. Darba mērķis ir noskaidrot, kā auditorijas locekļi dekodē šo mediju saturu. Teorētiskais pamats šajā darbā ir literatūra par auditorijas uztveri un mediju tekstu dekodēšanas veidiem. Lai sasniegtu darba mērķi, pētījumā izmantota auditorijas etnometodoloģija – pētniecības pieeja, kuras ietvaros padziļināti intervēti tiks seriāla skatītāji. Rezultātos atspoguļots tas, kā auditorijas locekļi runā par seriālu, kam viņi piešķir nozīmi un kā viņi dekodē seriālā redzēto. Atslēgvārdi: auditorija, dekodēšana, etnometodoloģija, televīzija, uztveres pētījumi, ziepju opera.
 
This bachelor paper studies the audience of the Latvian Television’s soap opera „Neprāta cena”, focusing on the way the audience members perceive and this media content. The purpose of this paper is to clarify how the audience decodes the message of the particular soap opera. The literature on audience perception and decoding is the basis of the theoretical part of the paper. To achieve the goal of this paper the audience ethnomethodology approach is being used involving in-depth interviewing of the audience members. The way the audience talks about the soap opera, the main issues discussed and the way they decode the series will be discussed and represented in the results part of the paper. Key words: audience, decoding, ethnomethodology, perception studies, soap opera, television.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/28095
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV