Krāsa kā izteiksmes līdzeklis Vizuālajā mākslā
Author
Vanaga, Annija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Auziņa, Ausma
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma: ”Krāsa kā izteiksmes līdzeklis Vizuālajā mākslā’’.
Pētījuma mērķis: Pētīt, kā, izprotot skolēnu individuālo krāsu uztveri, veicināt skolēnu izpratni par krāsu kā izteiksmes līdzekli mākslā un sekmēt radošo izpausmi (attīstīt radošumu), kas ir neatņemama sastāvdaļa personības izaugsmes veicināšanā.
Darbā tiek apskatīta krāsa, tās uztvere, vēsture, krāsu apļa teorija, krāsu ietekme uz asociācijām un simboliskā nozīme. Tiek veikts ieskats arī krāsu saistībā ar sajūtām un emocijām.
Lai izprastu pētāmās grupas vecumposmu īpatnības un pielāgotu nepieciešamos uzdevumus tām, tiek veikts ieskats pusaudžu vecumposmā un jauniešu vecumposmā.
Nodaļā par mācību uzdevumu izveidi tiek aprakstīti uzdevumi, kuri virza uz diplomdarba mērķa sasniegšanu.
Pedagoģiskā izmēģinājuma darbība atklāj uzdevumu aprobācijas gaitu un secinājumus, kā arī tajā veikts uzdevumu detalizētāks apraksts un aprobācijas rezultāti. Tiek izdalīti četri galvenie uzdevumi – „Krāsa un asociācijas. Simbols/ Siluets”, „Krāsa un emocijas”, „Krāsa un sajūtas” un „Pašportrets krāsās”, no kuriem daži iedalās arī sīkāk, ņemot vērā vecumposmu īpatnības. Mācību procesa izvērtējumā sniegts apraksts par mācību uzdevumu mērķa sasniegšanu un secinājumiem pēc uzdevumu realizācijas.
Izveidotie un praksē realizētie mācību uzdevumi un mācību procesā iegūto rezultātu izvērtējums apstiprina, ka skolēni ir guvuši ieskatu iespējās izmantot krāsu savu sajūtu, emociju, asociāciju izteikšanai.
Nobeigumā tiek aprakstīts diplomdarba kopsavilkums un apkopoti secinājumi par visu darbu kopumā. Diploma theme: “Colour as a Means of Expression in Visual Art”.
The study aim: Explore how, understanding the pupils individual colour perception, to promote understanding of colour as an expression element in Visual art, to promote creative expression (developing creativity), which is an integral part of personal growth.
Work deals with colour, its perception, history, colour wheel theory, colour effect on associations and symbolic meaning. It is performed insight into colour relation to feelings and emotions.
In order to understand the studied group age characteristics and adjust the necessary tasks it is carried out insight into teenagers and youths age group.
The chapter about the training task creation describes tasks that are routed to the aim achievement of the diploma thesis.
Teacher pilot operation reveals piloting task progress and findings as well as the detailed description of the tasks carried out and the results of the approbation. It is divided into four main tasks – “Colour and associations. Symbol / Silhouette “,” Colour and emotions “,” Colour and senses” and “Self-Portrait in colours “, some of which are divided into the detail, taking into account the peculiarities of age groups. Learning process assessment provides a description of the training aim conclusions after tasks realization.
Created and implemented in practice, learning objectives and learning process evaluation of the results obtained confirms that students have gained insight into the opportunities of using colour an expression element to express their emotions, senses and associations.
Conclusion describes summary and the conclusions of the whole diploma thesis.