Vārdu krājuma pilnveidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem vispārējā pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Preija, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Kristīne Preija
Vārdu krājuma pilnveidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem vispārējā pirmsskolas
izglītības iestādē
Zinātniskā vadītāja: profesore, Dr. paed. Sarmīte Tūbele
Darba apjoms:
Diplomdarbs izstrādāts pedagoģijas nozarē, pedagoģijas teorijas un spaeciālās pedagoģijas
apakšnozarē. Darbs izstrādāts jautājumā par bērna ar dzirdes traucējumiem vārdu krājuma
pilnveidošanas iespējām vispārējā pirmsskolas izglītības iestādē. Tas sastāv no divām daļām.
1. Pedagoģiskās un psiholoģiskās atziņas par bērniem ar dzirdes traucējumiem, par vārdu
krājuma attīstību, vārdu krājuma pilnveidošanas iespējām pirmsskolas izglītības
iestādē.
2. Pētījums par vārdu krājuma attīstību pirms un pēc koriģējoši attīstošā darba, koriģējoši
attīstošā darba iespējas vārdu krājuma pilnveidošanā.
Pētījuma mērķis: teorētiski pamatot un empīriski pārbaudīt vārdu krājuma pilnveidošanas
iespējas bērniem ar dzirdes traucējumiem pirmsskolas izglītības iestādē.
Pētījuma metodes: novērošana un novērtēšana, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, datu
apstrāde un analīze.
Aizvien vairāk vispārējās pirmsskolas izglītības iestādes apmeklē bērni ar dažādiem
attīstības traucējumiem, arī ar dzirdes traucējumiem. Dzirdes aparāts vai kohleārais implants
vairumam bērnu ļauj apmeklēt pirmsskolas iestādi kopā ar bērniem, kuriem nav redzamu
traucējumu. Runas attīstība bērnam ar dzirdes traucējumu atkarīga ne tikai no traucējuma
smaguma pakāpes, bet arī no tā, cik savlaicīgi tas atklāts. Ja dzirdes traucējumi tiek atklāti
pēc iespējas agrīni, savlaicīgi sākti lietot dzirdes kompensācijas palīglīdzekļi, radīti īpaši
pedagoģiski apstākļi pirmsskolas izglītības iestādē un mājās, pieaugušie ar bērnu sarunājas,
labo runas kļūdas, tad šādā gadījumā bērna runa attīstīsies sekmīgi.
Atslēgas vārdi: dzirdes traucējumi, vārdu krājums, pilnveidošana.
2 Kristine Preija
Vocabulary development for children with hearing impairments in general pre-school
education
Scientific supervisor: professor, Dr. Paed. Sarmite Tubele
Scope of Work:
Diploma developed pedagogy, educational theory and special education subsector. Work has
been on the issue of child with hearing impairment vocabulary development possibilities of
the general pre-school educational institution. It consists of two parts.
1. Pedagogical and psychological knowledge of children with hearing impairment on
vocabulary development, vocabulary improvement possibilities preschool educational
institution.
2. The study of vocabulary development, before and after adjusting and developing work,
adjusting and developing employment opportunities for vocabulary development.
The study aims: theoretically justified and empirically examine vocabulary development
opportunities for children with hearing impairment in pre-school educational institution.
Research methods: observation and evaluation of teaching trial operation, data processing
and analysis.
Increasingly, general pre-school establishments frequented by children with a variety of
disabilities, including hearing impairment. Cochlearis hearing aid or implant allows the
majority of children attend pre-school institution, together with children who have no visible
disturbance. Speech development in children with hearing impairment not only depend on the
severity of the disorder, but also on how it was detected in a timely manner. If hearing
problems are detected as early as possible, in due time initiated the use of hearing aids
compensation, created specifically for pedagogical conditions of pre-school and at home,
adults with children talking, correct speech errors, then in this case it comes to a child will
develop successfully.
Keywords: hearing loss, vocabulary development.
3