Sīkās motorikas vingrināšana pusaudžiem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem kulinārijas stundās
Author
Sausserde-Čīma, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vīgante, Rasma
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Darba tēma: “Sīkās motorikas vingrināšana pusaudžiem ar vidēji smagiem un smagiem
garīgās attīstības traucējumiem kulinārijas stundās”.
Darba autors: Inese Sausserde - Čīma
Darba zinātniskais vadītajs: Dr. paed. Rasma Vīgante
Atslēgas vārdi: sīkā motorika, vingrināšana, praktiskā darbība, pusaudži ar vidēji smagiem
un smagiem garīgās attīstības traucējumiem.
Pētījuma mērķis: izpētīt iespējamās teorētiskās atziņas pusaudžu ar vidēji smagiem un
smagiem garīgās attīstības traucējumiem praktiskās darbības pieredzes veidošanai, sīkās
motorikas veicināšanai pedagoģiskajā procesā, izstrādāt praktiskās darbības pieredzes veidošanās
modeli speciālajā internātpamatskolā un pārbaudīt to praktiski.
Pētījuma hipotēze: pusaudžu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības
traucējumiem roku pirkstu sīka motorika kulinārijas stundās tiek sekmēta, ja:
• praktiskā darbība balstās uz konkrēta mērķa apzināšanu daudzpakāpju aktivitātēs;
• ievērotas pusaudžu speciālās vajadzības;
• īsteno praktiskās pieredzes veidošanās modeli sistematizējot zināšanas par praktisko
darbību un veidojot prasmi veikt konkrētu darbību.
Pētījuma uzdevumi:
• analizēt teorētiskās nostādnes diplomdarba temata jomā;
• izstrādāt teorētiski pamatotus praktiskās darbības pieredzes veidošanās kritērijus un
rādītājus pusaudžiem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem;
• noteikt praktiskās darbības pieredzes dinamiku un analizēt pētījumā iegūtos rezultātus.
Pētījuma metodes:
• literatūras analīze;
• pedagoģiskā novērošana;
• praktiskā izmēģinājumdarbība;
• vecāku anketēšana;
• pētījuma rezultātu analīze.
Darba novitāte: internātpamatskolai šodienas kultūrsituācijā ir jākļūst par skolēna
personības attīstības primāro faktoru veselumā, jo tas ir nozīmīgi turpmākās dzīves kvalitātei.
Ļoti svarīgi ir pusaudžu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem sīkās
motorikas vingrināšana, kas attīsta pirkstu un roku veiklību. No tā ir atkarīgas pusaudža dzīves
prasmes. Kā vienu no vingrināšanās iespējām diplomdarba autore akcentē “Mājturības un
tehnoloģijas” – kulinārijas stundas.
Pētījuma bāze:
• X internātpamatskolas – attīstības centra 7 pusaudži, 14 vecāki.
Pētījuma struktūra: ievads, 3 nodaļas ar apakšnodaļām, nobeigums, izmantotā literatūra
un avoti, un 2 pielikumi.
Darba apjoms: 80 lpp. Theme of Diploma paper: Practising tiny motoric for teenagers with medium serious and
serious mental development disorders in cookery lessons.
Author of Diploma paper: Inese Sausserde – Čīma
Scientific manager of Diploma paper: Dr. paed. Rasma Vīgante
Key words: tiny motoric, exercise, practical activity, teenagers with medium serious and
serious mental development disorders.
Aim of research: is to study probable theoretical cognitions for teenagers with medium
serious and serious mental development disorders for making practical experience, tiny motoric
exercises in pedagogical process, to work out the model of making practical experience in special
boarding school and inspect it practically.
Hypothesis of research: fingers tiny motoric of teenagers with medium serious and serious
mental development disorders in the lessons of cookery is succeeded if:
• practical activity is based on the being conscious of specific aim in multi – activities;
• special needs of teenagers are observed;
• the model of making practical experience is implemented and systematized
knowledge of practical activity and making skills to do the specific activity.
Goals of research:
• to analyse theoretical approaches in the subject of Diploma paper.
• to work out theoretical well – founded criteria and indicators of making practical
activity experience for teenagers wit medium serious and serious mental development
disorders.
• to determine dynamics of practical activity experience and analyse the results
achieved in the research.
Methods of the research:
• analysis of literature,
• pedagogical observation,
• practical pilot actions,
• parents' questionnaire,
• analysis of research results.
Novelty of diploma paper: boarding school in nowadays situation has to become a
primary factor of student's personality development in its entirety because it is important for the
quality in future life. The more important for teenagers with medium serious and serious mental
development disorders is tiny motoric exercise which evolves the nimbleness of fingers and
hands. They play the main role in the life skills of teenagers. As one of possibilities of such
exercise the author of Diploma paper emphasizes “Housekeeping and technologies” - cookery
lessons.
Structure of Diploma paper: abstract, content, three chapters with subchapters, ending
with conclusions, literature and sources, two appendixes.
Amount of Diploma paper: 80 pages