Šizofrēnijas pacientu vadības funkcijas, emociju regulācija un problēmu risināšanas prasmes
Author
Asmine, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas ir sakarības starp vadības funkcijām, emociju regulāciju un problēmu risināšanu šizofrēnijas pacientiem? Un vai pastāv atšķirības starp vadības funkcijām, emociju regulāciju un problēmu risināšanu cilvēkiem ar šizofrēnijas diagnozi un cilvēkiem bez šizofrēnijas diagnozes?
Pētījumā piedalījās 30 respondentu: 24 šizofrēnijas pacienti un 26 kontrolgrupas dalībnieki vecuma no 19 līdz 75 gadiem.
Aptaujas un uzdevuma batareju dalībnieki aizpildīja individuāli. Pētījumam tika izmantotas divas aptaujas: Emociju regulācijas aptauja (The Emotion Regulation Questionnaire (ERQ) Gross, J., J. & John, O.,P.2003; latviešu valodas versija – Morozovas, M. & Jansones, G. Adaptācijas, LU 2011) un Problēmu risināšanas aptauja (Personal Problem-Solving Inventory, Heppner, P., P.& Petersen, C., H, 1982; latviešu valodā adaptēta versija Pētrsone, L. un Asmine, A, 2015). Tika izmantots datorizēts uzdevumu kopums vadības funkciju mērīšanai (Executive Abilities: Measures and Instruments for Neurobehavioral Evaluation and Research (EXAMINER)). Tests izstrādāts Kalifornijas universitātē, Atmiņas un novecošanas procesu pētniecības centrā (University of California, Sanfrancisko, Memory and Aging Center). Latviešu valodas versija – Ivanova, L. un Plauča, I., 2014.
Pēc maģistra darba pētījumā iegūtajiem rezultātiem tika izdarīti secinājumi: pētījuma jautājums apstiprinās, pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp problēmu risināšanu, emociju regulēšanu un vadības funkcijām. Atbildot uz otro jautājumu, pastāv atšķirības starp šizofrēnijas un kontrolgrupu vadību funkciju un problēmu risināšanas spējās. Main aim of the study was to find out the relationship between executive functions, problem solving skills and emotion regulation? Do have relationship between executive functions, problem solving skills and emotion regulation in schizoprenia spectrum disorder?
50 people participated (24 with schizophrenia diagnosis, 26 without schizophrenia diagnosis ), in the study they were aged from 19 to 75 years.
The study was based on two questionnaires and one task battery. The Emotion Regulation Questionnaire (ERQ) Gross, J., J. & John, O.,P. 2003. Adapted in Latvian by Morozova & Jansones, (2011). Personal Problem-Solving Inventory, Heppner, P., P.& Petersen, C., H, 1982. Latvian version by Pētersone & Asmine (2015). And one computerized batterey of Executive Abilities: Measures and Instruments for Neurobehavioral Evaluation and Research (EXAMINER). University of California, Sanfrancisko, Memory and Aging Center). Adapted in Latvian by Ivanova & Plauča, (2014).
Questionnaires was filled out individually. Conclusions were made: the both study questions were confirmed. There is statistically positive realtionship between executive functions, problem solving and emotion regulation, but between with schizophrenia and without diagnosis group relationships are in executive functions and problem solving skills.