• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Idiomu lietojums amerikāņu filmās par biržas brokeriem

Thumbnail
View/Open
306-51814-Gaile_Daina_dg10019.pdf (982.7Kb)
Author
Gaile, Daina
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Sokolova, Irina
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Komunikācijas procesā ir neiespējami izvairīties no idiomām. Pat ja cilvēkiem nav vajadzība zināt angļu idiomas, daudzi tomēr mēdz ar tām saskarties skatoties Holivudas filmas. Šī bakalaura darba mērķis ir izpētīt idiomu lietojumu dažādās amerikāņu filmās saistībā ar biržas brokeriem no 1983. līdz 2013. gadam, un noskaidrot, cik labi latviešu auditorija tās izprot. Pētījumā izmantotās metodes teorētiskajā daļā ir literatūras apskats, un praktiskajā daļā – biežuma analīze, diskursa analīze un aptaujas pētījums. Biežuma analīze atklāj, ka idiomu blīvums pētāmajās filmās biznesa un finanšu kontekstos ir vairāk kā divreiz augstāks salīdzinājumā ar tiem, kas nav saistīti ar biznesu. Diskursa analīze parāda, ka idiomām ir dažādas funkcijas finanšu diskursā. Aptaujas rezultāti atklāj, ka latviešu auditorijas zināšanu līmenis par biznesa idiomām ir virs vidējā.
 
Idioms generally cannot be avoided in the process of communication. Even if people do not have the need to know English idioms, many still may come across them when watching Hollywood movies. The goal of this Bachelor thesis is to study the use of idioms in different American movies related to stockbrokers from the year 1983 to 2013, as well as to investigate how well the Latvian audience understand these idioms. The methods of research are literature review in the theoretical part, and frequency analysis, discourse analysis and questionnaire based survey in the empirical part. The frequency analysis reveals that the density of idioms in the contexts related to business and finance is more than twice as high compared to the ones not related to business in the movies under discussion. Discourse analysis demonstrates that idioms have various functions in financial discourse. The survey results reveal that the Latvian audience’s knowledge about business idioms is above average.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/31463
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV