Lasīšanas ātruma saistība ar emociju regulāciju un akadēmiskām sekmēm pusaudžiem
Author
Apse, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Damberga, Ilze
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba ,,Lasīšanas ātruma saistība ar emociju regulāciju un akadēmiskām sekmēm pusaudžiem” pētījuma jautājums ir: kādas saistības pastāv starp pusaudžu lasīšanas ātrumu, emociju pašregulāciju un akadēmiskām sekmēm? Papildus pētījuma jautājums: vai pusaudžu lasīšanas ātruma, emociju pašregulācijas un akadēmiska sekmju rādītājos svarīgi ievērot dzimuma atšķirību? Lai iegūt atbildi uz darba jautājumu, tika izvirzīts mērķis: analizēt likumsakarības starp lasīšanas ātrumu, emociju pašregulāciju un akadēmiskām sekmēm. Darba ietvaros tika izmantota Pusaudžu pašregulācijas aptauja (Adolescent Self-Regulation Inventory) (Bandy & Moore, 2010). Pētījums tika veikts vispārizglītojošas vidusskolas bāzē. Jauniešu respondentu grupa tika izvelēta, ņemot vērā noslogotības principu (izslēdzot 9. klases un vidusskolas skolēnus). Pētījumā tika iesaistīti deviņdesmit deviņi 12 – 14 gadīgi pusaudži (M = 13,38, SD = 0,78) no vispārizglītojošas vidusskolas 7. un 8. klasēm. Pētījuma ,,Lasīšanas ātruma saistība ar emociju regulāciju un akadēmiskām sekmēm pusaudžiem” rezultāti parāda, ka starp pusaudžu lasīšanas ātrumu, emociju regulāciju un akadēmiskām sekmēm ir pozitīva lineārā korelācija. Pētījuma laikā netika konstatētas būtiskas (statistiski nozīmīgas) atšķirības starp salīdzināmajām izlasēm (meitenēm un zēniem). Darbs sastāv no četrām daļām, kurās tika pievērsta uzmanība tādām tēmām, ka lasītprasmes apguve, pusaudžu perioda psihiskās attīstības pazīmes, emocijas, kā arī emociju regulācija saistībā ar akadēmiskiem sasniegumiem. Darbā ir iekļauti 4 tabulas, 2 attēli, izmantotās literatūras sarakstā ir 47 vienības. Bachelor thesis “The Correlation between Reading Fluency and Self-Regulation Capacity and Academic Success of Teenagers” the most important question is: what liabilities exist between adolescent reading speed, self-regulation and academic success? To get the answer to the question of work, the objective was: to analyse the correlations between reading speed, self-regulation and academic success. In addition to the research question: is teen reading speed, self-regulation and academic achievement indicators important to consider gender differences? Within the framework of self-regulation there was used for a survey of adolescents (Adolescent Self-Regulation Inventory) (Bandy & Moore, 2010). The study was conducted in secondary education base. Youth group of respondents were selected, considering congestion principle (excluding the 9th grade and high school students). The study involved ninety-nine 12-14 year olds adolescents (M = 13,38, SD = 0,78) from comprehensive secondary 7 and 8 classes. The research “The Correlation between Reading Fluency and Self-Regulation Capacity and Academic Success of Teenagers” results show that among adolescents reading speed, self-regulation and academic success is a positive linear correlation. During the study, there weren’t found any significant (statistically significant) differences between comparative samples (girls and boys). The work consists of four parts, which focused on the following topics - the acquisition of literacy, teenage period of psychological development characteristics, emotions, and self-regulation in relation with academic achievement. The paper includes 4 tables, 2 pictures, in the references are 47 units.