Dzejnieka Ausekļa pedagoģiskā doma vēsturiskā un mūsdienu skatījumā
Author
Liepiņa, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Krūze, Aīda
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbs ir rakstīts ar mērķi izpētīt Ausekļa daiļradi un pedagoģiskās idejas, atklāt to aktualitāti izglītībā un audzināšanā mūsdienu pirmsskolas pedagoģiskajā procesā, meklējot atbildi uz jautājumu: kādas ir Ausekļa galvenās pedagoģiskās atziņas un kāda ir to pārmantojamība mūsdienās? Pētījuma bāzi veido arī Ausekļa autordarbi, kā arī Alojas muzeja materiāli. Darba teorētiskajā daļā ir sniegts ieskats dzejnieka Ausekļa dzīves gājumā, skolas gaitās, skolotāja darbā, ir pētīta viņa personības veidošanās un to ietekmējošie faktori. Diplomdarbā izmantoti dažādu autoru pētījumi, viedokļi, atziņas, vēsturiskie raksti un vēstures fakti. Atklāta Ausekļa pedagoģiskā darbība, viņa pedagoģiskie uzskati. Darba praktiskajā daļā analizēti pētījuma rezultāti par Ausekļa pedagoģisko ideju aktualitāti mūsdienās, ņemot vērā divus faktorus – pirmsskolas izglītības mācību programmas saturu un pirmsskolas izglītības skolotāju viedokli. Par pamatu izvirzītas 10 svarīgas Ausekļa pedagoģiskās atziņas, pētīta to aktualitāte Valsts izglītības satura centra pirmsskolas mācību programmā. Pirmsskolas skolotāji, sniedzot savu vērtējumu par šīm atziņām, izvērtēja savu pedagoģisko darbu, atklāja, kuras Ausekļa idejas ir svarīgas pedagoģiskajā procesā. Pētījuma rezultāti papildināti ar autores personīgo viedokli un zinātnieku pedagoģijas un psiholoģijas teorijām. Atslēgvārdi: Auseklis, dzīvesdarbība, pedagoģiskā doma, audzināšana. Darba apjoms - 66. lpp., 11. attēli, 7.pielikumi. The goal of the work is to research creative works and pedagogical ideas of Auseklis, as well as to reveal its topicality in education and upbringing in the process of preschool pedagogy today. The question to be answered is: What significance do imply the pedagogical thoughts of Auseklis in Latvia in the aspect of history and today? The work is based on researches, opinions and cognitions of various authors; historical writings and facts; newspapers; materials of museum in Aloja; the works of Auseklis; and the opinion of the author. The theoretical part of the work consists of brief insight in life of poet Auseklis, the school years during childhood, the period of becoming and being a teacher. The author of the work researches the development and its influencing factors of Auseklis personality. A great part of the work reveals pedagogical work of Auseklis, his opinion and ideas in pedagogy and upbringing. The practical part of the work introduces the results of the research about topicality of Auseklis’s pedagogical ideas that are researched by two factors: the content of preschool education programme and opinion of preschool education teachers. The basis of the work establishes 10 significant pedagogical thoughts of Auseklis; researches its topicality in preschool education programme of National Centre for Education of the Republic of Latvia; and points attention on particular thought in the programme. Preschool teachers evaluated and analysed their pedagogical work based on the thoughts of Auseklis. The teachers gave opinion on the questions: Are the pedagogical thoughts of Auseklis significant? Are they applied in preschool programme? The results of the research are supplemented with personal opinion of the author and other competent people in theory of pedagogy and psychology. The work consists of 66 pages, 11 images and 7 attachments.