Jauniešu pašefektivitātes un apmierinātības ar dzīvi saistība ar vardarbības pieredzi bērnībā
Author
Koškins, Ivars
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas ir saistības starp pašefektivitāti, apmierinātību ar dzīvi un vardarbības pieredzi bērnībā. Pētījumā piedalījās 169 jaunieši (131 sieviete, 38 vīrieši) vecumā no 19 līdz 25 gadiem, vidējais vecums – 21,53 (SD = 1,85) gadi, kuri pašlaik studē dažādas izglītības iestādēs (universitāte, institūts, koledža, tehnikums, arodskola) un dzīvo dažādās Latvijas pilsētās. Datu ievākšanai tika izmantotas šādas metodes: Bērnības traumas aptauja (Childhood Trauma Questionnaire, Bernstein & Fink, 1998), Apmierinātības ar dzīvi skala (Satisfaction With Life Scale, Diener, Emmons, Larsen, & Griffin, 1985), Vispārēja pašefektivitātes aptauja (General Self-Efficacy Scale, Schwarzer, & Jerusalem, 1995). Pētījuma rezultāti rāda, ka pastāv statistiski nozīmīga pozitīva korelācija starp apmierinātību ar dzīvi un pašefektivitāti, kā arī apmierinātība ar dzīvi korelē ar atbalstošo vecāku audzināšanu. Var novērot pozitīvu korelāciju starp pašefektivitāti un atbalstošo vecāku audzināšanu. Savukārt negatīva saistība ir starp apmierinātību ar dzīvi un bērnības vardarbības pieredzes apakšskalām (fizisko, emocionālo, un seksuālo vardarbību). Regresijas analīzes rezultāti rāda, ka pašefektivitāti prognozē apmierinātība ar dzīvi, dzimums, atbalstošā vecāku audzināšana, emocionālā vardarbība un fiziskā vardarbība. Savukārt pašefektivitāti prognozē dzimums, kā arī atbalstošā vecāku audzināšana tendenču līmenī. This study examined the associations between youth self-efficacy, life satisfaction and experience of childhood abuse. The participants in this study were 169 youths (131 female and 38 male), ages from 19 to 25 years old, mean age 21,53 years (SD = 1,85), studying in various educational institutions (university, institute, college, technical school, vocational school) and living in different Latvian cities. Participants completed the Childhood Trauma Questionnaire (Bernstein & Fink, 1998), Satisfaction with Life Scale (Diener, Emmons, Larsen, & Griffin, 1985), and General Self-Efficacy Scale (Schwarzer, & Jerusalem, 1995). Generally the results indicate a positive correlation between life satisfaction and self-efficacy, and positive correlation between life satisfaction and supportive parenting. The results show a positive association between self-efficacy and supportive parenting. There were found negative correlations between life satisfaction and experience of childhood abuse (physical, emotional, and sexual abuse). Regression analyses results indicated that self-efficacy is predicted by life satisfaction, gender, supportive parenting, emotional abuse and physical abuse. Life satisfaction is predicted by gender and at the tendency level by supportive parenting.