Sociāli emocionālās kompetences attīstīšana 4-5 gadus veciem bērniem rotaļnodarbībās
Autor
Rutkovska, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Daniela, Linda
Datum
2016Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Tēmas “Sociāli emocionālās kompetences attīstīšana 4 – 5 gadus veciem bērniem” mērķis bija izstrādāt un aprobēt rotaļnodarbību metodiku sociāli emocionālās kompetences attīstībai 4-5 gadus veciem bērniem. Darba uzdevumi bija: •Analizēt teorētisko literatūru par sociāli emocionālo kompetenci. •Analizēt teorētisko literatūru par 4 – 5 gadus vecu bērnu attīstības īpatnībām. •Analizēt teorētisko literatūru par rotaļnodarbību organizēšanas specifiku pirmsskolā. •Veikt empīrisku pētījumu par 4 -5 gadus vecu bērnu sociāli emocionālās kompetences attīstību. •Izstrādāt un aprobēt mācību programmu sociāli emocionālās kompetences attīstībai 4 -5 gadus veciem bērniem. Pamatojoties uz teorētiskās literatūras analīzi, autore izvirzīja šādu hipotēzi: Plānojot un organizējot, rotaļnodarbības sociāli emocionālās kompetences attīstīšanai iespējams panākt 4-5 gadus vecu bērnu sociāli emocionālās kompetences uzlabošanos. Lai apstiprinātu pētījumam izvirzīto hipotēzi, darba autore analizēja pedagoģiski psiholoģisko literatūru par bērnu sociāli emocionālās kompetences attīstību. Darba autore, balstoties uz ASV sadarbības, padome audzēkņu akadēmiskai, sociālai un emocionālajai attīstībai (CASEL) izstrādātajiem kritērijiem par sociāli emocionālo kompetenci tos pielāgoja savam pētījuma par sociāli emocionālās kompetences attīstīšanu 4 -5 gadus veciem bērniem rotaļnodarbībās. Pētījuma rezultāti pierādīja, ka mērķtiecīgi vadītas aktivitātes un tām pielāgotu metožu izmantošana darba organizēšanā pozitīvi ietekmē bērnu sociāli emocionālo kompetenci. Atslēgvārdi: Sociāli emocionālā kompetence, sociāli emocionālā mācīšanās, Sociāli emocionālā attīstība. The aim of the diploma work “Developing socio emotional competences in 4 – 5 years old children” was to develop and approbate play methodology in developing socio emotional competences in 4 – 5 years old children. The main objectives were: •To analyze theoretical sources on socio emotional competency; •To explore literature on specifics of development of 4 -5 years old children; •To study theory on specifics of organizing play in preschool; •To carry out an empirical research on development of socio emotional competences for 4 – 5 years old children; •To develop and approbate a program for developing socio emotional competences for 4 – 5 years old children. Based on the theoretical research, the following hypothesis was made: planning and organizing play, for developing socio emotional competences, can help in developing socioemotional competences for 4- 5 years old children. To test the hypothesis, the author of the diploma work analyzed pedagogically psychological literature on socio emotional competency for children. The author of the diploma work, based the ideas on the developed criteria about socio emotional competency developed by USA organization Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL), adjusted them to the research on play- for developing socio emotional competences for 4 – 5 years old children. The results of the research proved that by using targeted activities and adjusted methods in organizing the pedagogical process helps in developing socioemotional competences. Keywords: social emotional competence, social emotional learning, social emotional development.