Show simple item record

dc.contributor.advisorPlotka, Aivars
dc.contributor.authorFreidenfelde, Eva
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2016-07-04T01:07:00Z
dc.date.available2016-07-04T01:07:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.other54129
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/33063
dc.description.abstractDiplomdarba „ Bērniem un jaunatnei domāto taktilo grāmatu grafiskā dizaina izveides iespējas” ietvaros, autore pēta taktilās grāmatas noformējuma aspektus, jo darba autore ir novērojusi, ka neredzīgiem bērniem trūkst kreatīvu, kvalitatīvu, daudzveidīgu mācību materiālu. Viņa uzskata, ka skolās ir nepieciešami šādi mācību materiāli, ar kuriem bērniem var vizuāli, izmantojot taustes īpatnības, parādīt pasaules daudzveidību, ieinteresējot un motivējot jaunu zināšanu apguvē un esošo nostiprināšanā. Arī redzīgajiem izglītojamajiem ir svarīgi apzināt un aptvert citādību gan pasaules uztverē, gan izglītības procesa atšķirībā. Diplomdarba autore izvirza jautājumu: kādas ir taktilo grāmatu izveides iespējas? Darba autore ir izvirzījusi trīs darba mērķus: Darba pētnieciskais mērķis: izpētīt taktilo grāmatu grafiskā dizaina funkcionālos un grafiskā noformējuma aspektus. Praktiskais mērķis ir izveidot taktilu ilustrāciju grāmatu, apvienojot un ievērojot redzīgu un neredzīgu bērnu vajadzības. Filosofiskais mērķis ir veidot komunikāciju starp redzīgu un neredzīgu bērnu. Darba uzdevumi ietvēra sevī sekojošo: •Izpētīt un analizēt literatūras avotus par taktilajām grāmatām un to grafiskā dizaina veidošanas iespējām, ievērojot pedagoģiskos un psiholoģiskos nosacījumus. •Izveidot taktilo grāmatu Māra Čaklā dzejolim “…Uz zemeslodes, zem saules” •Aprobēt izveidoto grāmatu mācību vidē. •Veikt radošā darba aprobācijas dalībnieku anketēšanu un intervēšanu. Pētnieciskā darba aktualitāte ir saistīta ar neredzīgu bērnu mācību kvalitātes uzlabošanu un veicināšanu, kā arī redzīgu bērnu informēšanu, izglītošanu par cilvēku dažādību, viņu uztveres dažādību, izmantojot taktilo grāmatu grafiskā dizaina izveides iespējas. Autores pētnieciskā darba struktūra ir veidota no trīs daļām. Darba teorētiskajā daļā tiek apskatīta grafiskā dizaina nozīme bērniem un jaunatnei domāto grāmatu izveidē un taktilo grāmatu grafiskā dizaina izveide no tā pirmsākumiem līdz mūsdienām. Pētnieciskajā daļā tiek aprakstītas radošā darba izpētes un aprobācijas norise. Radošajā daļā tiek aprakstīta izveidotā produkta - ilustrāciju grāmatas izveide . Lai gūtu apstiprinājumu sava radošā darba pozitīvam rezultātam, diplomdarba autore vairākkārt satikās ar Strazdumuižas internātvidusskolas izglītojamajiem un pedagogiem, ar Neredzīgo bibliotēkas darbiniekiem, ar vispārējās izglītības iestādes izglītojamajiem, pētīja iespējamos analogus taktilo grāmatu izveidē. Tika ieguldīts liels pēc apjoma, sarežģīts pēc veidošanas procesa darbs, lai tā rezultātā taptu taktila ilustrāciju grāmata neredzīgajiem skolēniem ar Māra Čaklā dzejoļa “…Uz zemeslodes, zem saules” Braila un parastajā rakstā, sniedzot daudzveidīgu informāciju gan neredzīgiem bērniem, gan redzīgiem, gan citiem interesentiem, kas ir iesaistīti izglītošanas procesā. Grāmata veic komunikācijas funkciju, kura ir nepietiekami veicināta pašreizējā situācijā ne tikai Latvijā, bet arī pasaules līmenī. Darba gaitā tika izmantoti 14 literatūras avoti
dc.description.abstractWithin the Thesis "Creation possibilities of graphic design intended for children and youth tactile books" the author explores the tactile book design aspects. The author has observed that blind children lack creative, high-quality and diversified teaching materials. She believes that schools need such training materials with which children can be visually shown, using tactile characteristics, the world's diversity, enhancing their interest and motivation to acquire new knowledge and to strengthen the existing one. It is also important that the ordinary students grasp and become aware of the diversity of the perception of the world as well as the differences in the educational process. The author of thesis raises the question: what are the tactile book creation options? The author has put forward three objectives: Work Research goal: to explore the tactile book graphic design functional and graphic design aspects. The practical aim is to create a tactile illustration book, combining and respecting the needs of seeing and blind children. Philosophical goal is to establish communication between the seeing and blind children. Tasks include the following: • Explore and analyze literature about tactile books and graphic design creation capabilities, taking into account pedagogical and psychological conditions. • Create a tactile book of Māris Čaklais poem "... On the earth under the sun" • Test the established book learning environment • Carry out surveys and interviews within test participants Research actuality is associated with blind children learning quality improvement and promotion, as well as informing and educating the seeing children about human diversity, the diversity of their perception, using tactile book graphic design creation capabilities. The author's research work is structured in three parts. The theoretical section explores the role of graphic design for creation of books designed for children and young people as well as tactile books graphic design creation from its inception to the present day. The exploratory part of the research describes the exploration and piloting process of the creative work. The creative part describes the product - the creation of illustration book. In order to obtain approval for the positive outcome of the work, the author of the Thesis several times met with students and teachers of Strazdumuiža Boarding school, library for the Blinds staff, with students from ordinary educational school. She studied similar tactile book creation possibilities. Lots of complicated work was carried out in creation of tactile illustration book for blind students with Māris Čaklais poem "On the earth under the sun" in Braille and ordinary script, providing a range of information for blind and seeing children as well as others stakeholders who are involved in the educational process. The book performs the communication function which is insufficiently encouraged in the current situation not only in Latvian, but also at w
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectMākslas zinātne
dc.subject•Ilustrāciju grāmata
dc.subject•Taktilās ilustrācijas
dc.subject•Braila raksts
dc.subject•Neredzīgi bērni
dc.subject•Komunikācija
dc.titleBērniem un jaunatnei domāto taktilo grāmatu grafiskā dizaina izveides iespējas
dc.title.alternativeCreation possibilities of graphic design intended for children and youth tactile books
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record