• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Komerciālās infrastruktūras izvietojums pie Latvijas nozīmīgākajiem autoceļiem

Thumbnail
View/Open
305-54016-Smirnova_Santa_ss11085.pdf (2.655Mb)
Author
Smirnova, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Paiders, Juris
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbā ir pētīti komerciālu objektu izvietojumu noteicošie faktori tiešā autoceļu tuvumā. Veikts komerciālo objektu skaita salīdzinājums ar apdzīvojuma blīvuma datiem tādējādi noskaidrojot, vai un cik lielā mērā apdzīvojums ietekmē objektu teritoriālo izvietojumu autoceļu tuvumā. Tāpat veiktas strukturētas intervijas ar nozares pārstāvjiem, lai noskaidrotu, kādi kvalitatīvi faktori ietekmē komerciālās infrastruktūras izvietojumu tiešā autoceļu tuvumā. Dati par komerciālo objektu izvietojumu iegūti gan lauka darba ietvaros, gan izmantojot Google Street View metodi. Datu statistiskā analīze norāda, ka apdzīvojuma blīvums ir viens no būtiskākajiem komerciālās infrastruktūras izvietojumu ietekmējošajiem faktoriem, tomēr ne vienīgais, jo komerciālo objektu koncentrācija dažādās apdzīvojuma blīvuma klasēs būtiski atšķiras. Veiktās intervijas norāda uz virkni kvalitatīviem faktoriem, kas atsaucas uz uzņēmēju vietas izvēli biznesa uzsākšanai.
 
This Maters thesis researches the determinative factors for placement of commercial objects in the near vicinity of motorways. Whether and how much does the habitation influences territorial placement of objects in the vicinity of motorways has been analyzed by comparing the number of commercial objects with the density of habitation. Structured interviews with representatives of the industry have been carried out in order to determine the qualitative factors that affect the placement of commercial objects in the near vicinity of motorways. Data about the placement of commercial objects has been gathered both by fieldwork and by using the Google Street View methodology. Statistical analysis of data points out that the density of habitation is one of the major factors influencing development of commercial infrastructure, but not the only one, since the concentration of commercial objects fluctuates greatly between different classes of habitation density. Numerous qualitative factors that determine the choice of location for initiating commercial activities have been defined during the interviews.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/33523
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5688]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV