Show simple item record

dc.contributor.advisorMartinsone, Baiba
dc.contributor.authorGeikina, Guna
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2016-12-01T02:01:08Z
dc.date.available2016-12-01T02:01:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.other56306
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/34499
dc.description.abstractBērnu invalīdu vecākiem (BIV) ir augstāks stresa līmenis, tas izsmeļ vecāku fiziskos un psiholoģiskos resursus, kas nepieciešami, lai būtu par veiksmīgiem un kompetentiem vecākiem. Tika izstrādāta intervences programma un tās metodiskie materiāli “Aprūpētāju pašpalīdzība un kompetence” ( APK ), kas vērsta uz BIV sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu, stresa mazināšanu un vecāku kompetences izjūtas veicināšanu. Pētījuma dalībnieki – 111 BI mātes, 34 piedalījās intervences programmā APK, 28 piedalījās sociālā atbalsta grupā (SA) un 34 - kotrolgrupā. Izmantotās metodes - Vecāku kompetences izjūtas aptauja (PSOC; Jonston & Mash, 1989) un Vecāku stresa indekss (PSI; Abidin, 1995). Pētījuma rezultāti apstiprina to, ka APK programma ceļ vecāku kompetences izjūtu un mazina vecāku stresa līmeni un sasniegtie pozitīvie rezultāti saglabājas arī pēc 6 mēnešiem. Programmas izveidošana ir ļoti būtisks solis, kas ievieš pilnīgi jaunu pieeju Latvijas bērnu invalīdu vecāku atbalsta un palīdzības sniegšanas sistēmā, sniedzot ieguldījumu Latvijas sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstībā. Atslēgas vārdi: bērni invalīdi, bērnu invalīdu mātes, vecāku stress, vecāku kompetences izjūta, intervences programma
dc.description.abstractMothers of children with disability experience higher levels of stress , and this increased level of stress tends to be chronic and long - lasting. Mothers of children with disability play an essential role in the successful rehabilitation of their children, and when they are mentally and physically healthy and have a greater sense of parenting competence, they can prov ide greater support and protection for their children. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of a group - delivered intervention program Caregivers’ Self - Help and Competence (CSC) which aims to help mothers facilitate their ability to e ngage in social functions, to reduce stress, and to facilitate parenting competence. The research group consisted of 111 mothers, 34 mothers who attended the CSC intervention group, 28 mothers who attended a social support group, and 34 mothers who did no t attend either. Mothers completed the Parenting Sense of Competence Scale (PSOC) and the Parenting Stress Index Short Form (PSI) before and after participation in the groups. The results showed that mothers’ participation in the intervention program CSC i ncreased the parenting sense of competence and decreased parenting stress. Key words: children with disability, parenting stress, parenting sense of competence, intervention program, social support group.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectKlīniskā psiholoģija
dc.subjectPsychology
dc.subjectClinical psychology
dc.titleBērnu invalīdu māšu kompetences izjūtas un stresa izmaiņas pēc piedalīšanās intervences programmā "Aprūpētāju pašpalīdzība un kompetence"
dc.title.alternativeDisabled children's mothers'sense of competence and stress level changes after participation in the program "Caregivers' self-help and competence"
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record