Pirmsskolas vecuma bērnu, kuri uzsāk apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi, uzvedības problēmu saistība ar māšu šķiršanās trauksmi.
Author
Rozenšteine, Agneta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skreitule-Pikše, Inga
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp pirmsskolas vecuma bērnu, kuri uzsāk apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi, uzvedības problēmām un māšu šķiršanās trauksmi. Pētījumā piedalījās mātes (n=52, M=31,92), kurām ir pirmsskolas vecuma bērni vecumā no 1,5 līdz 3 gadiem (M=2,15), no kurām 53,85% ir meiteņu mātes, bet 46,15% - zēnu mātes. Pētījuma mērķim tika izveidota demogrāfisko datu aptauja, tika izmantota Bērna uzvedības novērtējuma anketa, vecāku forma (Child Behavior Checklist (CBCL/ 1,5 - 5), Caregiver Report Form) (Achenbach & Rescorla, 2000) un Māšu šķiršanās trauksmes skalas aptauja (Maternal Separation Anxiety Scale (MSAS)), (Hock, McBride, & Gnezda, 1989). Pētījumā tika konstatētas statistiski nozīmīgas pozitīvas saistības starp pirmsskolas vecuma bērnu, kuri pirmo gadu ir uzsākuši apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi, internalizētās uzvedības problēmām un māšu šķiršanās trauksmi, kā arī atsevišķi starp tādām internalizētās uzvedības problēmām kā trauksme/ nomāktība, somatiskās raizes un noslēgtība un māšu šķiršanās trauksmi. Statistiski nozīmīga pozitīva saistība tika konstatēta arī starp pirmsskolas vecuma bērnu, kuri uzsāk apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi, uzmanības nenoturību, kas ir viena no eksternalizētās uzvedības problēmu apakšskalām, un māšu šķiršanās trauksmi. Kā arī pastāv statistiski nozīmīga pozitīva saistība starp pirmsskolas vecuma bērnu, kuri uzsāk apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi, somatiskām raizēm un mātes šķiršanās raizēm saistībā ar darbu. The aim was to find out whether there is a relationship between pre-school children who start to attend preschool, behavioral problems and maternal separation anxiety. The study included mothers (n = 52, M = 31.92), which is a pre-school children aged 1.5 to 3 years (M = 2.15), of which 53.85% are girls' mother, but 46.15 % - boys' mother. The study objective was established Demographic Survey, was used in the Child Behavior Checklist (CBCL/ 1,5 - 5), Caregiver Report Form (Achenbach & Rescorla, 2000) and Maternal Separation Anxiety Scale (MSAS), (Hock, McBride, & Gnezda, 1989). The study found a statistically significant positive relationship between pre-school children for the first year have started to attend preschool, internalize behavioral problems and maternal separation anxiety, as well as separate between these internalize behavioral problems such as anxiety / depression, somatic anxiety and seclusion and motherhood divorce alarm. A statistically significant positive correlation was found between pre-school children who begin to attend pre-school institution, the focus fragility, which is one of externalised behavior problems subscales, and maternal separation anxiety. As well there is a statistically significant positive correlation between pre-school children who start to attend preschool, somatic anxiety and maternal separation anxiety in connection with work.