Show simple item record

dc.contributor.advisorVaļka, Sintija
dc.contributor.authorSkoromka, Laura
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2017-02-12T02:01:45Z
dc.date.available2017-02-12T02:01:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.other56762
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/34834
dc.description.abstractPlaša un noderīga vārdu krājuma attīstība veicina gan lasītprasmi, gan palīdz skolēnam veiksmīgi iesaistīties sociālajā dzīvē. Turklāt sabiedrība bieži vien ir pārliecināta, ka pilnīgs un plašs vārdu krājums raksturo izglītotu un intelektuāli attīstītu personu. Noderīga un spēcīgi attīstīta vārdu krājuma izveide ir galvenais faktors valodas apguvei pamatlīmenī. Taču valodu skolotājiem bieži problēmas sagādā vispiemērotākās metodes izvēle, kas palīdzētu apgūt valodu un tās vārdu krājumu. Viena no visefektīvākajām pieejām, kuru var lietot valodas apguvē, ir vecāku iesaiste, tā kā vecāki ir bērnu pirmie tiešie skolotāji un ieņem ļoti nozīmīgu lomu viņu bērnu izglītības pamatu izveidē – jo īpaši agrīnā vecumposmā. Ņemot vērā pētījuma datu trūkumu par vecāku iesaisti jaunāko klašu skolēnu vārdu krājuma apguvē, Diplomdarba autore izlēma noskaidrot vecāku iesaistes ietekmi uz jaunu skolēnu valodas apguvi. Vispirms Diplomdarba autore apkopoja un analizēja teorētisko literatūru, lai noteiktu galvenos vārdu krājuma apguves aspektus, pieejas un stratēģijas, kā arī vecāku iesaistes veidus jaunu skolēnu izglītībā. Pēc tam, kā pētījuma metode tika izvēlēta pētnieciska gadījuma izpēte, kas tika veikta laika posmā no 2016.gada janvāra līdz 2016.gada maijam Rīgas 6.vidusskolas 1.klasē (6–8 gadus jauni skolēni). Pētījumā izlasi veidoja 26 jauni skolēni: 13 eksperimentālajā grupā, 13 – kotrolgrupā. Pētījumā tika lietotas gan kvalitatīvās, gan kvantitatīvās datu vākšanas metodes: 1) Sākotnējā vecāku anketa; 2) Sākotnējā skolēnu anketa; 3) Vārdu krājuma diagnostikas pirmtests/pēctests; 4) Vārdu krājuma uzdevumi; 5) Noslēguma vecāku anketa; 6) Noslēguma skolēnu anketa; 7) Vecāku pārdomu lapa. Pētījuma rezultāti atklāja, ka vecāku iesaiste jaunu skolēnu vārdu krājuma apguvē ir ļoti efektīva un lielā mērā veicina skolēnu vārdu krājuma apguvi. No vecāku un skolēnu anketām iegūtie un izanalizētie dati norādīja, ka gan vecāki, gan skolēni atbalsta vecāku iesaisti jaunu skolēnu vārdu krājuma apguvē. No tā iespējams secināt, ka vecāku iesaiste jaunu skolēnu vārdu krājuma apguvē ir ļoti lietderīga. Diplomdarba autore arī iesaka veikt turpmākus pētījumus šajā jomā, lai iegūtu jaunus pierādījumus par vecāku ietekmi jaunāko klašu skolēnu izglītības sasniegumos.
dc.description.abstractDevelopment of useful and appropriate vocabulary both promotes reading comprehension and helps learners to successfully participate in social life. Moreover, the society often believes that good and a wide vocabulary characterize an educated and intellectually developed person. Building up a useful vocabulary is key factor to the acquisition of a foreign language at primary level. However, it has often been a problem for language teachers to choose the most appropriate way to help learners to acquire a foreign language and its vocabulary. One of the most effective approaches that can be used in vocabulary acquisition is parental involvement, since parents are children’s first and direct teachers and they play very important role in establishing the foundation in education of their children, especially in young age. Taking into account the lack of research data on parental involvement in young learners’ vocabulary acquisition the author of this Diploma Paper decided to examine the impact of parental involvement in young learners’ vocabulary acquisition. First, the author of the Diploma Paper collected and analyzed theoretical literature to identify general aspects of vocabulary acquisition, its approaches and strategies, as well as types of parental involvement in young learner’s education. Secondly, an exploratory case study was chosen as a research method of the Diploma Paper. The research was carried out in Riga Secondary School № 6 grade 1 (6 to 8 years old learners) from January 2016 till April 2016, with 26 young learners (13 - experimental group, 13 - control group) as a research sample. In the research there were used qualitative and quantitative methods of data collection: 1) Initial parents’ questionnaire; 2) Initial learners’ questionnaire; 3) Vocabulary diagnostic pre-test/post-test; 4) Vocabulary tasks; 5) Final parents’ questionnaire; 6) Final learners’ questionnaire; 7) Parents’ reflection sheet. The research findings showed that parental involvement in young learners' vocabulary acquisition is highly effective and lead to a greater growth in learners' vocabulary. The data from the analyzed parents’ and young learners’ questionnaires showed parents’ and learners’ support to parental involvement in vocabulary acquisition. Thus, it can be concluded that parental involvement in young learners’ vocabulary acquisition can be used as very useful tool. However, the author of the Diploma Paper suggests that research in this area is needed to provide new evidence of the impact of parental involvement on young learners’ educational achievement.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectvocabulary
dc.subjectvocabulary acquisition
dc.subjectvocabulary tasks
dc.subjectlexicon
dc.subjectparental involvement
dc.titleVecāku iesaiste jaunu skolēnu/audzēkņu valodas apguvē
dc.title.alternativeParental Involvement in Young Learners' Vocabulary Acquisition
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record