Sausās acs sindromam paredzēto līdzekļu aprites analīze aptiekā
Author
Paegle, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Muceniece, Ruta
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Pasaulē no sausās acs sindroma cieš no 5% līdz 34% cilvēku un tā izplatība ievērojami pieaug līdz ar vecumu. Sausās acs sindroms pasliktina funkcionālo redzi, jo īpaši lasot, strādājot pie datora, vai vadot automašīnu, kā arī pasliktinās dzīves kvalitāte ikdienas un brīvā laika nodarbēs. Mākslīgās asaras ir galvenais terapijas veids visu smaguma pakāpju sauso acu sindromam, taču lielākā daļa no šiem acu pilieniem tiek pārdotas kā medicīnas ierīces, kuru klīniskā efektivitāte var nebūt pamatota (Messmer, 2015). Pacientu ziņojumos mākslīgās asaras tiek saistītas ar simptomu uzlabošanos, bet nav pierādīts, ka tās ilgstoši uzlabotu slimības gaitu (Peral et al., 2008). Šis darbs dod priekšstatu par sausās acs sindromu, okulārajiem praparātiem stāvokļa uzlabošanai, aktīvajām sastāvdaļām un konservantu nozīmi tajos, kā arī sociālo tīklu lietotāju mitrinošo acu pilienu lietošanas paradumus, sausās acs sindroma izplatību un kontaktlēcu valkāšanas ietekemi uz acu komfortu. Maģistra darbs sastāv no 53 lapaspusēm, 17 attēliem, 2 tabulām un 2 pielikumiem, darba tapšanā izmantoti 73 literatūras avoti. Darbā tika veikta pieprasītāko mitrinošo acu preparātu aprites analīze un sociālo tīklu lietotāju anketēšana, lai noskaidrotu sausās acs sindroma izplatību un mitrinošu acu pilienu lietošanas paradumus. Pētījuma rezultāti liecina, ka pieprasītākie preparāti sausās acs novēršanai 2016. gadā aptiekā bija Oculoheel (n=183), Unitears (n=54) un Navivision pilieni iekaisušām acīm (n=52). No acu sausuma vismaz reizi nedēļā cieš katra trešā sieviete (31%; n=31) un katrs sestais vīrietis (16%; n=9). No sausuma acīs katru dienu cieš 6% (n=7) aptaujāto un tās visas ir sievietes. Sausuma sajūtu acīs visbiežāk pastiprina ilgstoša skatīšanās datora vai televīzijas ekrānā un lasīšana (62%; n=68), laikapstākļi (52%; n=57), gaisa kondicionieri (28%; n=31). Kontaktlēcu nēsāšana izraisa acu sausumu 73% (n=11) respondentu. Around 5% to 34% of people in the world suffers from dry eye syndrome and its prevalence increases significantly with age. Dry eye syndrome impairs functional vision, especially in reading, working at the computer or when driving car, as well as deteriorating quality of life in everyday activities and leisure pursuits. Artificial tears are the mainstay of therapy for all severity grades of dry eye, but most of these eye drops are sold as medical devices whose clinical efficacy can not be justified (Messmer, 2015). Patient reports of artificial tears are associated with improvement in symptoms, but have not demonstrated that they improve the long-term course of the disease (Peral et al., 2008). This work gives an idea of dry eye syndrome, ocular products to improve the situation, their active ingredients and the importance of preserving them, as well as social networking users moisturizing eye drops usage habits, the prevalence of dry eye syndrome and contact lens impact on eye comfort. Master's thesis consists of 53 pages, 17 pictures, 2 tables and 2 annexes, in process of making this work there were used 73 literature sources. The study was done to analyze the movement of most popular moisturizing eye drops and social network user survey to determine the prevalence of dry eye syndrome and moisturizing eye drops usage habits. The research results show that most demanded preparations for dry eye prevention in 2016 at the pharmacy were Oculoheel (n=183), Unitears (n=54) and Navivision drops for irritated eyes (n=52). From eye dryness at least once a week suffers every third women (31%; n=31) every sixt men (16%; n=9). From dry eyes every day suffer 6% (n=7) of the respondents and all of them were women. Dryness in the eyes most frequently is reinforced by prolonged computer or television usage and reading (62%; n=68), weather (52%; n=57), air conditioners (28%; n=31). Contact lens wearing causes eye dryness to 73% (n=11) of respondents.