Empātijas Skalas sākotnējā adaptācija pieaugušo izlasē Latvijā
Author
Dalbiņa, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Dudkina, Aija
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija adaptēt Latvijā Empātijas Skalu (Basic Empathy Scale (BES), Jolliffe & Faringhton, 2006) un veikt tās ticamības un validitātes pārbaudi. Empātija ir spēja saprast un izjust citu emocijas (Jolliffe & Faringhton, 2006) un empātijas koncepts sastāv no 2 komponentēm - kognitīvās un emocionālās empātijas, kur emocionālā empātija ir spēja just un atbilstoši emocionāli reaģēt, saskaroties ar citas personas emocionālo noskaņojumu (Bryant, 1982, kā minēts Jolliffe & Faringhton, 2006), bet kognitīvā empātija ir spēja saprast citas personas emocionālo stāvokli (Hogan, 1969). BES aptauja novērtē kopējo empātijas līmeni un tās atsevišķās dimensijas – kognitīvo un emocionālo empātijas veidu. Pētījumā tika izvirzīts jautājums par Empātijas Skalas adaptētās versijas psihometrisko rādītāju, tai skaitā ticamības, faktoriālās validitātes un konstrukta validitātes atbilstību oriģinālās aptaujas rādītājiem. Pētījumā piedalījās 354 pieaugušo vecuma respondenti vecumā no 18 līdz 72 gadiem, tai skaitā 307 sievietes un 47 vīrieši, vidējais vecums grupā 40,8 gadi (SD=10.06). Dati no respondentiem tika ievākti interneta vidē. Dalībnieki aizpildīja Empātijas Skalas tulkoto latviešu valodas versiju un Lielā Piecnieka aptauju, BFI-10-LV (Big Five Inventory-10, BFI-10; Rammstedt & John, 2007), kuru Latvijā adoptējuši V. Perepjolkina, 2011. un V. Perepjolkina & E. Kālis, 2012. Iegūto datu apstrādes un analīzes rezultātā tika izveidota Empātijas Skalas aptaujas latviešu versija, kas, atbilstoši aptaujas oriģinālversijai BES sastāv no 20 pantiem un 2 apakšskalām. Latviešu valodas aptaujas versijas psihometriskie rādītāji atbilst oriģinālās aptaujas autoru uzrādītajiem: aptaujai ir augsta ticamība, faktoriālā validitāte uzrāda 2 faktoru struktūru un apstiprināta konstrukta validitāte, tai skaitā konverģentā validitāte, ko apliecina Empātijas Skalas sakarības ar vairākiem Lielā Piecinieka personības faktoriem. Līdz ar to, adaptētā aptauja var tikt izmantota Latvijas kultūrvidē pētnieciskiem nolūkiem. The purpose of the study was to adapt in Latvia Basic Empathy Scale (BES) (Jolliffe & Faringhton, 2006) and to test its reliability and validity. Empathy are the ability to understand and experience the feelings of others (Jolliffe & Farrington, 2006), and there are conception of empathy based on two components: an affective and a cognitive component. Affective Emathy defined as the capacity to experience the emotions of another (Bryant, 1982) and Cognitive Empathy defined as the capacity to comprehend the emotions of another (Hogan, 1969). The Basic Empathy Scale (BES) is a tool that has been used to assess empathy on the basis of this dual-component conception. There were stated questions whether reliability, factorial validity and construct validity of the Latvian version of Basic Empathy Scale correspond to properties of the initial version of the inventory. Method of the Research: 354 participants took part in the research, 47 men and 307 women aged from 18 to 72 (average age = 31.8, SD=10.06). Data was collected from respondents in presence and in the Internet. Instruments: „Basic Empathy Scale” Jolliffe & Farrington, 2006 (translated by I.Dalbina 2017) and Big Five Inventory-10 (BFI-10), Rammstedt & John, 2007, adapted in Latvia by V. Perepjolkina, 2011. and V. Perepjolkina & E. Kalis, 2012. The analysis of colected data led to the development of the Latvian version of BES, which contains 2 subscales and consists of 20 items. Survey internal consistency and reliability indexes correspond to the original questionnaire psychometric characteristics. For Latvian version of Basic Empathy Scale during study there were approved factorial validity of two-factor solution and construct validity, including convergent, as evidenced by significant correlations between measures of the BES and several personality clusters of Big 5. Adapted inventory can be used in the Latvian culture for research purpose.