5-6 gadīgu bērnu tēlainās domāšanas veicināšana vizuālās mākslas nodarbībās pirmsskolā
Author
Lietiņa, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba autore: Jana Lietiņa. Bakalaura darba nosaukums: 5-6 gadīgu bērnu radošās domāšanas veicināšana vizuālās mākslas nodarbībās pirmsskolā. Bakalaura darba mērķis: Teorētiski analizēt un praktiski pārbaudīt kā vizuālās mākslas nodarbības pirmsskolā veicina 5-6 gadīgu bērnu radošo domāšanu. Teorētiskajā daļā tiek apkopotas un salīdzinātas pedagogu un psihologu atziņas par radošumu un tā veicināšanu. Tiek raksturota 5-6 gadīgu bērnu vecumposma attīstības īpatnības problēmas sakarā un vizuālās mākslas mācību saturs pirmsskolā. Pamatojoties uz apkopotajām atziņām par radošumu tiek secināts, ka personības kreativitāte ir daudz pētīta un tā tiek uzsvērta kā pozitīva personības kvalitāte, kas ir attīstāma jau agrīnā vecumā pirmsskolā. Tiek secināts, ka 5-6 gadīgu bērnu radošās domāšanas veicināšana notiek, ja skolotājs piedāvā daudzveidīgas mākslinieciski radošas darbības, un mērķtiecīgi atlasa mācību saturu. Empīriskās daļas saturs balstās uz praktisku pētījumu, kurā piedalījās Rīgas 229. Pirmsskolas vecākās grupas bērni. Tika izvēlētas divas pētījuma metodes, pedagoģiskais vērojums un bērnu darbu analīze. Lai realizētu pētījumu tika organizētas daudzveidīgi mākslinieciski radošas darbības, rezultāti tika apkopoti pēc izvirzītiem kritērijiem un to rādītajiem. Iegūtie rezultāti tika apkopoti tabulās ,diagrammās un attēlos. Pētījumā tika pārbaudīta un apstiprināta hipotēze: 5-6 gadīgu bērnu radošā domāšana vizuālās mākslas nodarbībās tiks sekmēta, •ja skolotājs piedāvās daudzveidīgas mākslinieciski radošas darbības; •ja skolotājs mērķtiecīgi atlasīs mācību saturu. Bakalaura darbs sastāv no 3 nodaļām, 53 lpp, 8 tabulām, 17 attēliem, 43 literatūras avotiem un pielikumiem. Author of the Bachelor’s Thesis: Jana Lietiņa Theme of the Bachelor’s Thesis: fostering of creative thinking in 5- to 6-year-old children in visual art classes in pre-school. Aim of the Bachelor’s Thesis: To theoretically analyze and practically test how visual art lessons in pre-school improve the creative thinking in 5- to 6-year-old children. Theoretical part compiles and compares conclusions of teachers and psychologists about creativity and fostering of thereof. It characterizes the specific problems in the development of 5- to 6-year-old children and the syllabus of visual art lessons in pre-school. Based on the compiled observations on the creativity from teachers and psychologists, it is concluded that the creativity of an individual has been widely studied and it is considered a positive personality trait to be developed in the early years of life. It is concluded that the fostering of creative thinking is successful in 5- to 6-year-old children if a teacher presents varied creative exercises and purposefully selects the syllabus. The content of the empirical part is based on a practical research. The eldest group of children of Riga Pre-primary School No. 229 participated in it. There were two research methods selected - pedagogical observation and the analysis of children's works. In order to perform the research there were many varied creative art exercises organized, the results were summarized according to the set criteria. The summarized results were compiled in tables, diagrams and images. The following hypothesis was tested and confirmed: 5- to 6-year-old children’s creative thinking in visual art lessons is successful: •if a teacher presents varied creative art exercises; •if a teacher purposefully selects the syllabus. This Bachelor’s Thesis consists of 3 parts, 53 pages, 8 tables, 17 images, 43 literary sources and appendices.