Četrgadīgu bērnu vārdu krājuma aktivizēšana rotaļās
Author
Klementjeva, Gaļina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Līduma, Anna
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma autors: Gaļina Klementjeva Pētījuma tēma: četrgadīgu bērnu vārdu krājuma aktivizēšana rotaļās Darba vadītāja: profesore, Dr. paed. Anna Līduma Darba mērķis: pētīt četrgadīgu pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšanas (aktivizēšanas) iespējas rotaļās. Pētījuma objekts: četrgadīgu bērnu rotaļas. Pētījuma priekšmets: četrgadīgu bērnu vārdu krājums Darba teorētiskajā daļā raksturotas četrgadīgu bērnu runas un vārdu krājuma attīstības sakarības, analizēts vārdu krājuma paplašināšanas saturs un uzdevumi, izstrādāti bērnu runas attīstības kritēriji, rādītāji un līmeņi, raksturota bērnu vārdu krājuma sekmēšana rotaļās. Darba praktiskajā daļā veikta bērnu vārdu krājuma sākotnēja izpēte pēc izstrādātajiem kritērijiem, veikta izmēģinājumdarbība – vadītas atlasītās runas veicinošās rotaļas, veikta atkārtotā bērnu runas vērošana, rezultātu salīdzināšana un analīze. Lai noskaidrotu, kā bērnu runu vērtē citas pirmsskolas skolotājas, tiek anketētas 20 pirmsskolas skolotājas. Pētījuma hipotēze, ka bērnu vārdu krājums paplašinās, ja skolotājs pārzina četrgadīgu bērnu runas attīstības likumsakarības; ja nodarbībās tiek radīti apstākļi bērnu savstarpējai komunikācijai ar dažādām metodēm un paņēmieniem; ja sistemātiski tiek izmantotas vārdiskās rotaļas, apstiprinājās. Atslēgas vārdi: bērna runa, vārdu krājums, tā paplašināšana, aktivizēšana, rotaļas. Pētījuma apjoms: 46 lpp, 9 attēli, 3 tabulas, 54 literārie avoti, 3 pielikumi Author of the research: Galina Klementjeva Research topic: activation of four-year children's vocabulary in play Supervisor: Professor, Dr. paed Anna Liduma Aim of the work: to study the possibilities of widening (activating) the names of four children of pre-school age children in play. Object of the research: four-year-old children's play. Subject of the research: four-year-old children's vocabulary The theoretical part of the work describes the development of speech and vocabulary development of four-year-old children, analyzes the content and tasks of the expansion of vocabulary, develops children's speech development criteria, indicators and levels, describes the promotion of children's vocabulary in play. In the practical part of the work, a preliminary study of the children's vocabulary was carried out according to the developed criteria, a pilot exercise was conducted - selective speech-promoting games were run, rehearsal of the children's speech, comparison of the results and analysis were performed. Twenty pre-school teachers are questioned to find out how other preschool teachers rate their children. The research hypothesis that the children's vocabulary expands when the teacher is familiar with the regularity of speech development among children of four; if the lessons create conditions for children to interact with different methods and techniques; if verbal games are used systematically, is confirmed. Keywords: child's speech, vocabulary, extension, activation, play. Study size: 46 pages, 9 figures, 3 tables, 54 literary sources, 3 annexes