Bērnu iztēles sekmēšana literāro darbu iepazīšanas procesā
Author
Žvīgure, Zaiga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalve, Aija
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis – pētīt bērnu iztēles sekmēšanu literāro darbu iepazīšanas procesā. Kvalifikācijas darbs veidots divās daļās - teorētiskajā un empīriskajā. Pētīt un pamatot piecgadīgu, sešgadīgu bērnu iztēles sekmēšanas iespējas literāro darbu iepazīšanas procesā. Teorētiskā daļa ir balstīta uz pedagogu, psihologu un zinātnieku atziņām par pirmskolas audzināšanas procesu iztēles sekmēšanai, izmantojot daiļliteratūras darbus. Empīriskā pētījuma ietvaros tika analizēti piecgadīgu līdz sešgadīgu bērnu iztēles skaidrojumi un izpratne par dažādām situācijām literāro darbu procesā. Tas tika veikts gan teorētiski, analizējot atbildes uz jautājumiem, pārrunājot dzirdēto, redzēto, turpinot stāstus, gan arī praktiski – novērojot bērnu rīcību rotaļās, uzvedumos. Pētījums atklāj bērnu iztēles jēgpilnas izpratnes īpatnības. Apspēlējot un izspēlējot literāros darbus, pētījumā pielietotas mācību metodes, metodiskie ieteikumi, pedagoģiskie darba paņēmieni, analizēti pētījuma rezultāti pēc izstrādātiem kritērijiem. Pētījma ietvaros tiek secināts, ka bērnu iztēle literāro darbu iepazīšanas procesā tiek sekmēta balstoties uz savu pieredzi, kuru ir nepieciešams nostiprināt, veidot jēgpilnu izpratni. Pētījuma teorētiskā daļas apkopojums tika veikts no 2017. gada janvāra, līdz jūnijam. Empīriskā daļā tika apkopota oktobra, novembra mēnešos. Par pētījuma metodoloģisko pamatu tika izmantoti literārie darbi. Darba novitāte ir metodisko paņēmienu atspoguļojums darbībā, kas sekmē bērnu iztēli. Iegūtie rezultāti ļauj apstiprināt izvirzīto hipotēzi: - piecgadīgu līdz sešgadīgu bērnu iztēle izmantojot literāros darbus ir sekmīga, ja tiek izvēlēti vecumposmam atbilstoši literārie darbi; ja ir atbilstoša vide (bērns izjūtīs uzmanību, iejūtību, emocijas); tiks sekmēta iztēle rotaļas veidā praktiskā darbībā. Izstrādātos metodiskos paņēmienus var pielietot citi pedagogi un bērnu vecāki, lai sekmētu piecu līdz sešu gadu bērnu iztēli, ņemot vērā katra bērna individuālās īpatnības. Atslēgas vārdi - iztēle, fantāzija, radošums, rotaļa, jēgpilna izpratne. Kvalifikācijas darba apjoms 45 lpp., iekļautas 4 tabulas, izmantoti 71 literatūras avoti. The qualification work is devoted to the acquaintance of the literary works on the imagination of five-year-olds up to six-year-olds. The purpose of the research is to investigate and justify the possibility of promoting the imagination of five-year-olds up to six-year-olds in the process of getting acquainted with literary work. Qualification work is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part is based on the findings of educators, psychologists, and scientists about the process of pre-school education for the promotion of imagination through fiction. Within the framework of the empirical study, the five-year-old children's ideas of imagination and understanding of different situations in the literary work process were analyzed. It was done both theoretically, analyzing the answers to questions, discussing the heard, seen, mentioning puzzles, continuing stories, and practically - observing the behavior of children in plays, performances. The research reveals the peculiarities of meaningful understanding of children's imagination. While studying and playing literary works, the study used teaching methods, methodological recommendations, pedagogical work methods, analyzed the results of the research according to the developed criteria. The research concludes that the imagination of children in the process of getting acquainted with literary work is promoted based on their experience, which needs to be strengthened, to create meaningful understanding. The theoretical part of the study was compiled from January 2017 until June. The empirical part was compiled in October, November. Literary works were used for the methodological basis of the research. The novelty of work is the reflection of methodological techniques in the activities that promote the imagination of children. The obtained results allow us to confirm the hypothesis proposed: - the imagination of children of five to six years of age using literary works is successful if the literary works are selected according to the age group; if there is a suitable environment (the child will feel attention, sensitivity, emotions); will be fostered by imagination in the form of a play in practice. The developed methodological techniques can be used by other educators and parents of children to promote the imagination of children from five to six years, taking into account the individual peculiarities of each child. Keywords - imagination, fantasy, creativity, play, meaningful comprehension. Amount of qualification paper: 45 pages, included 4 tables, used 71 literature sources.