Pirmsskolas vecuma bērnu matemātisko priekšstatu sekmēšana rotaļā
Автор
Hila, Jūlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Дата
2017Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba autore: Jūlija Hila. Darba vadītājs: Docente, Dr. Paed., Dagnija Vigule. Kvalifikācijas darba tēma: Pirmsskolas vecuma bērnu matemātisko priekšstatu sekmēšana rotaļā. Kvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu “Pirmsskolas vecuma bērnu matemātisko priekšstatu sekmēšana rotaļā”. Pētījuma aktualitāti noteica darba autores novērojumi par bērnu grūtībām matemātisko priekšstatu veidošanā un iepazīšanu ar ģeometriskām formām. Pētījuma mērķis: Teorētiski un empīriski pētīt 3- 4 gadus vecu bērnu priekšstatu par ģeometriskām formām veidošanos rotaļās. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskā daļā darba autore izvērtē matemātisko priekšstatu veidošanās pirmsskolas vecumā teorētiskus aspektus, 3-4 gadīgo bērnu vecumposma raksturojumu un rotaļu, ka matemātisko priekšstatu veidošanas sekmētāju. Teorētiskā daļā plaši izmantoti un apkopoti K.Ušinska, F.Frebeļa, M.Montessori, R.Ukstiņi, L.Vigotska, D.Elkoņina, M.Lomonosova, E.Šerbakova, A.Belošistaja autoru atziņas un pētījumi par rotaļu. Darba empīriskā daļā veikt pētījumu par rotaļas izmantošanas iespējām matemātisko priekšstatu veidošanai. Pētījuma laikā tika apstiprināts, ka rotaļa sekmē pirmsskolas vecuma bērnu priekšstatu veidošanos par ģeometriskam formām, kad tiek piedāvātas dažādas rotaļu situācijas no vienkāršām un sarežģītām, izveidoti labvēlīgi nosacījumi rotaļu vidē, skolotājs plānveidīgi un mērķtiecīgi organizē darbības. Atbilstošo ģeometrisko jēdzienu izpratne agrīnās matemātiskās attīstības stadijās labvēlīgi ietekmē bērna attīstības līmeni, veido viņiem vēlmi izzināt matemātiku. Atslēgas vārdi: matemātisko priekšstatu veidošanas, rotaļa, pedagoģiskais process, didaktiskā rotaļa, ģeometriskās formās un figūras, attīstība, rotaļāšanās process. Kvalifikācijas darba apjoms: 53 lpp., 18 attēli, 8 tabulas, 4 pielikumi, 34 literatūras avoti Author of the paper: Jūlija Hila. Supervisor of the paper: Docent, Dr. Paed., Dagnija Vigule. Topic of the qualification paper: Gamified facilitation of mathematical conceptions of preschool age children. The research of this paper is about “Gamified facilitation of conceptions of preschool age children”. Topicality of the research is made out of author observations about the learning difficulties with mathematical concepts and introduction with geometrical forms in preschool. The aim of the study: Theoretically and empirically, research 3 – 4 years old children conceptions about geometrical forms using games. The research consists of two chapters – theoretical and empirical. The theoretical part of the study is based on theoretical aspects of the formation of mathematical notions in pre-school age, characteristics of 3-4 year old children and the role of facilitators of the creation of mathematical imagery. The theoretical part of the study is based on K.Ušinska, F.Frebeļa, M.Montessori, R.Ukstiņi, L.Vigotska, D.Elkoņina M.Lomonosova, E.Šerbakova, A.Belošistaja theoretical insights about games in preschool. The empirical part of the study is based on the examination about conceptions of gamified facilitation as a part of formation of mathematical notions in preschool. During the research, there was a conclusion that games promote the formation of mathematical notions about geometrical forms. With beneficial conditions, that there is a various game cases from easy to difficult. The teacher is purposeful with organization and manages of the game activities. Understanding the corresponding geometrical concepts in the early stages of mathematical development has a beneficial effect on the level of development of a child, which makes them want to learn math. Key words: the formation of mathematical notions, game, pedagogical process, didactic play, geometric shapes, development, play process. The qualification work contains 53 pages, 18 images, 8 tables, 4 annex, and 34 bibliography.