Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu matemātisko prasmju pilnveides iespējas pastaigā
Author
Egle, Daira
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sīle, Maruta
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs “Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu matemātisko prasmju pilnveides iespējas pastaigās” ir izstrādāts Pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas “Pirmsskolas izglītības skolotājs” ietvaros ar mērķi pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu matemātikas prasmju pilnveides iespējas pastaigās, kā arī izstrādāt ieteikumus skolotājiem vecākā pirmsskolas vecuma bērnu matemātikas prasmju pilnveidei pastaigu laikā. Kvalifikācijas darba autore ir Daira Egle. Darba vadītāja ir Dr. paed. Maruta Sīle. Darba aktualitāte saistīta ar bērnu interesi un zinātkāri rosinošas vides trūkumu, lai aktivētu agrīnu interesi par eksaktajiem priekšmetiem un matemātiku, kā arī sekmētu bērnu dabiskās matemātiskās spējas. Teorētiski pētnieciskajā daļā tiek raksturotas vecākā pirmsskolas vecuma bērnu attīstība, kā arī psiholoģijas un pedagoģijas zinātnieku atzinumi par matemātikas prasmju pilnveidi šajā vecumposmā. Teorētiskās daļas noslēgumā tiek apskatīta teorētiskā literatūra un pētījumi par pirmsskolas vecuma bērnu matemātikas prasmju pilnveidi dabā. Empīriskajā daļā ir izmantotas tādas pētījuma metodes kā konstatējošais eksperiments, radošais eksperiments un kontroles eksperiments, kā arī kvalitātīvie dati fiksēti pedagoga novērojumos. Datu statistiskajā apstrādē ir izmantota aprakstošā metode. Pētījuma hipotēze: “Pastaigu laikā iespējams veiksmīgi pilnveidot piecgadīgu bērnu matemātikas prasmes un zināšanas par: skaitļa sastāvu, skaitu, lielumu un ģeometriskām figūrām” tika pārbaudīta un apstiprinājās. Darba apjoms ir 54 lapas. Darbs sastāv no satura rādītāja, ievada, divām nodaļām, sešām apakšnodaļām, secinājumiem, 53 literatūras vienībām. Darbā ietverta 21 tabula, 13 attēli un 1 pielikums "The Possibilities to Improve Mathematics Skills of Preschoolers Through Outdoor Activities During Recess" is a thesis developed as part of the 1st level professional higher education study program "Pre–school Education Teacher" aiming to study the possibilities of improving the basic mathematics skills of preschool children during recess, as well as developing recommendations for improving preschoolers' math skills through various activities during recess. The author of the thesis is Daira Egle. The supervisor is Dr. paed. Maruta Sile. The topicality of the research paper pertains to the lack of stimulating learning environment for facilitating children's natural interest, curiosity, and natural mathematics skills, as well as activating early interest in exact sciences and mathematics. The theoretical part of the thesis summarizes the main ideas and theories of the development of preschool children of ages 5–6; provides insight into the latest theoretical concepts about the development of mathematical skills during ages 5 and 6. The theoretical part is concluded by citing and summarizing topical studies on the development of math skills in preschool through activities in nature. The empirical part is constituted by the analysis of the data obtained during the pedagogy experiment, diagnostics of children's mathematics skills, creative experiment, and control experiment, as well as developing recommendations based on the qualitative data gained through teacher’s observations. In the processing of data descriptive method has been used. The research hypothesis "Outdoor activities during recess are successful means of improving pre–school children's mathematical skills and knowledge about numbers and counting, size, geometric figures and spatial orientation" was tested and confirmed. The paper consists of 54 pages: a table of contents, two chapters, six subsections, conclusions, a list of 53 references. There are 21 tables, 13 images and 1 attachment included in this paper.