Show simple item record

dc.contributor.advisorKalēja-Gasparoviča, Daiga
dc.contributor.authorKreivina, Jolanta
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-01-07T02:02:17Z
dc.date.available2018-01-07T02:02:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.other61821
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37810
dc.description.abstractKvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu „Vidējā vecumposma bērnu vizuālās uztveres sekmēšana darbā ar krāsām pirmsskolā” ar mērķi teorētiski noskaidrot un empīriski pārbaudīt, kā darbā ar krāsām sekmējama vidējā pirmsskolas vecuma bērnu vizuālā uztvere. Vidējā pirmsskolas vecumā bērni jau ir apguvuši pamatpriekšstatus par krāsām un parasti spēj nosaukt visas pamatkrāsas, lai gan grūtības var izraisīt atvasināto krāsu un dažādu toņu atpazīšana un nosaukšana. Tai pat laikā vizuālās uztveres, tai skaitā krāsu uztveres sekmēšana ir ļoti būtiska pirmsskolas izglītības uzdevumu sastāvdaļa, tomēr metodika krāsu uztveres veidošanai un nostiprināšanai vidējā pirmsskolas vecuma bērniem Latvijā ir izstrādāta samērā vāji, kas pamato pētījuma tēmas aktualitāti. Pētījums sastāv no trim nodaļām. Pirmajā analizēti vizuālās uztveres attīstības teorētiskie pamati, analizējot tādu autoru pētījumus kā L. Fomičeva, L. Vengers, Ļ. Vigotskis, B. Teplovs, L. Prindule, A. Ļubļinska u.c. Otrajā nodaļā pētīta tēlotājdarbības loma bērna attīstībā un darba ar krāsām īpatnības, vadoties pēc tādu autoru pētījumiem kā V. Hibnere, I. Miķelsone, K.Utrobiba, V. Muhina u.c. Noslēdzošajā daļā sniegts pārskats par veikto empīrisko pētījumu, kura ietvaros izstrādāta un īstenota neliela programma darbam ar krāsām tēlotājdarbības rotaļnodarbību ietvaros, kas kopumā ļauj noteikt galvenos priekšnoteikumus, kuri sekmē vizuālo (krāsu) uztveri, un tieši: bērniem interesanti darbības veidi, kas papildina zīmēšanu ar eksperimentiem, kuru ietvaros bērni jauc krāsas, tiecoties iegūt dažādus vienas krāsas toņus, „spēlējas” ar krāsām brīvos, radošos uzdevumos. Dotā pētījuma rezultātus ir iespējams izmantot pirmsskolas pedagoģiskajā procesā darbā ar vidējā un vecākā pirmsskolas vecuma bērniem krāsu uztveres sekmēšanai. Atslēgas vārdi: tēlotājdarbība, vizuālā māksla, zīmēšana, krāsas, vizuālā uztvere, vidējais pirmsskolas vecums Darba apjoms:49 lpp., ietver 15 attēlus, 8 tabulas, izmantoti 34 literatūras avoti
dc.description.abstractThis qualification paper 'Facilitation of Visual Perception of Toddlers through Activities with Colours in Pre-school' aims at studying the theoretical materials and performing an empirical research how to facilitate visual perception of toddlers through the activities with colours. Toddlers have already learned the basic understanding of the colour and usually are able to name the basic colours, although recognition and naming of derivative colours and different shades might be difficult to them. Visual perception, including facilitation of perception of various colours is important part in a pre-school education. Yet, the methodology for facilitating and strengthening toddlers' perception of colours in pre-school is rather poor in Latvia, grounding the importance of this study. This paper consists of 3 sections. The first section covers analysis of theoretical background of facilitation of visual perception previously researched by such authors as L. Fomiceva, L. Vengers, L. Vigotskis, B. Teplovs, L. Prindule, A. Lublinska and others. The second section covers study of the importance of visual activity in child development as well as peculiarities of activities with colours, previously researched by such authors as V. Hibnere, I. Mikelsone, K. Utrobiba, V. Muhina and others. The third section covers a presentation of empirical research results. The author of this paper has developed and implemented a specific program for working with colours in visual activity games framework. The program determines the main preconditions that contribute to visual (colour) perception, and specifically: activities that are interesting to toddlers, which complement drawing with experimenting, in which children experience mixing colours trying to get different single colour shades, as well as "playing" with colours through independent, creative tasks. The results of this study can be used in pre-school pedagogical process for working with toddlers and older pre-school children to facilitate colour perception. Key words: visual activity, visual arts, drawing, colours, visual perception, pre-school toddler age. Volume of the paper: 49 pages, including 15 images and 8 tables. The number of works cited: 34 .
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectTēlotājdarbība
dc.subjectVizuālā māksla
dc.subjectZīmēšana
dc.subjectKrāsas
dc.subjectVizuālā uztvere
dc.titleVidējā vecumposma bērnu vizuālās uztveres sekmēšana darbā ar krāsām pirmsskolā
dc.title.alternativeFacilitation of Visual Perception of Toddlers through Activities with colours in pre–school
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record