Rakstīšanas traucējumu korekcija 3.klases skolēniem ar fonētiski fonemātisko nepietiekamību
Author
Raiska, Laila
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba autore: Laila Raiska. Darba nosaukums: Rakstīšanas traucējumu korekcija 3. klases skolēniem ar fonētiski fonemātisko nepietiekamību. Diplomdarba mērķis: Izpētīt rakstīšanas traucējumu korekcijas metodes un paņēmienus darbam ar 3. klases skolēniem, kuriem ir fonētiski fonemātiskā nepietiekamība un pārbaudīt to efektivitāti. Lai sasniegtu pētījuma mērķi tiek izvirzīti šādi uzdevumi. 1. Analizēt zinātnisko literatūru par 3. klases skolēnu attīstības likumībām un rakstīšanas traucējumiem. 2. Iegūt un salīdzināt datus par 3. klases skolēnu rakstīšanas traucējum raksturu pirms un pēc koriģējoši attīstošās darbības. 3. Izzināt kādas darba metodes un formas ir visefektīvākās rakstīšanas traucējumu mazināšanā. 4. Izdarīt secinājumus par pētījumu. Diplomdarbs sastāv no titullapas, anotācijas latviešu un angļu valodā, satura rādītāja, ievada, teorētiskā daļas ar divām nodaļām un trīs apakšnodaļām, empīriskās daļas ar vienu nodaļu un trīs apakšnodaļām, secinājumiem, izmantotās literatūras un citu avotu saraksta un pielikumiem. Teorētiskajā daļā raksturota 3. klases skolēnu attīstība veselumā, izvirzītās problēmas skatījumā. Sniegts fonētiski fonemātiskās nepietiekamības raksturojums un izpausmes. Aprakstīta rakstīšanas iemaņu attīstība, rakstīšanas traucējumu veidi un to izpausmes. Apkopotas teorētiskās atziņas V. Krutecka, I. Miltiņas, S. Tūbeles, J. Lūses, u.c. autoru skatījumā. Praktiskajā daļā sniegta pētījumu metodoloģija, veikts iesaistīto skolēnu raksturojums, dots koriģējoši attīstošā darbībā izmantoto vingrinājumu rakstīšanas traucējumu novēršanai apraksts, veikta pētījumā iegūto rezultātu apstrāde un analīze. Pētījuma rezultātā pierādījās hipotēze: rakstīšanas traucējumu korekcija 3. klases skolēniem ar fonētiski fonemātisko nepietiekamību noritēs veiksmīgi, ja tiks ievērotas šī vecumposma attīstības likumsakarības, katra bērna individuālās vajadzības, ja tiks atbilstoši un mērķtiecīgi izraudzītas un pielietotas koriģējošās darbības metodes, paņēmieni un mācību materiāli. Pētījuma bāze ir novada X pamatskolas 6 skolēni ar rakstīšanas traucējumiem. Diplomdarbā ir 113 lappuses, 16 attēli, 6 tabulas, 9 pielikumi, 74 izmantotās literatūras un citu avotu vienības. Atslēgas vārdi: fonētiski fonemātiskā nepietiekamība, 3. klases skolēni, rakstīšanas traucējumi, koriģējoši attīstošā darbība, vingrinājumi. Author of the diploma paper: Laila Raiska. The title of the diploma paper: "Correction of writing disorders for 3rd grade students with phonetic – phonemic insufficiency ". The aim of the diploma paper: investigate correction methods of writing disorders for working with 3rd grade students who have phonetic – phonemic insufficiency and to check their effectiveness In order to achieve the aim of the research, the following objectives are set: 1. To analyse scientific literature about regularities of the development and writing disorders of 3rd grade students. 2. To get and compare the data on the writing disorders of 3rd grade students before and after corrective developing activities. 3. To finde out which work methods and types are the most effective in reducing the writing disorders. 6. To draw conclusions on the research. The diploma work consists of a title page, an annotation in Latvian and English, a table of contents, introduction, theoretical part with two chapters and three subchapters, empirical part with one chapter and three subchapters, conclusions, list of literature and other sources. attachments. The theoretical part describes the development of the 3rd grade students in their development, in view of the problems set. The characterization and manifestations of phonetic – phonemic insufficiency is provided. There is described development of writing skills, types of writing disorders and their manifestations. Summerized theoretical knowledge of V. Krutecka, I. Miltiņa, S. Tūbel, J. Lūses, and others. In the practical part the research methodology is given, a description of the students involved is given, a description of the exercises for writing corrective action is given, and the processing and analysis of the results obtained in the research is performed. As a result of the research, the hypothesis was proved: the correction of writing impairment for 3rd grade students with phonetic-phonemic insufficiency will be successful if the specific features of development of this age group, individual needs of each child are met, if the corrective action methods, techniques and study materials will be appropriately and purposefully selected and applied. The research base: 6 students of elementary school with writing disabilities, 1 speech therapist. Diploma paper contains 113 pages, 16 pictures, 6 tables, 9 annexes, 74 literature and other sources sources used. Keywords: phonetic – phonemic insufficiency, 3rd grade students, writing disorder, corrective developmental activity, exercises.