Uztvertā skolas klimata un vecāku pārraudzības saistība ar pusaudžu savstarpējo iebiedēšanu kibervidē
Author
Supe, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Martinsone, Baiba
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas saistības pastāv starp uztverto skolas klimatu, adekvātu vecāku pārraudzību un pusaudžu savstarpējo iebiedēšanu kibervidē, un tika pētīts vai pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības starp grupām no 5. līdz 9. klasei un no 10. līdz 12. klasei. Tika noskaidrots kā uztvertā skolas klimata un vecāku pārraudzības dimensijas izskaidro pusaudžu kiberupuru un kiberiebiedētāju pieredzi. Pētījumā kopā piedalījās 309 Latvijas skolu skolēni no 5. līdz 12. klasei. Respondenti tika dalīti divās vecuma grupās: 5. – 9. klase (200 respondenti) un 10. – 12. klase (109 respondenti). Pētījumā izmantotās metodes: Vecāku pārraudzības aptauja (Stattin & Kerr, 2000), Skolas klimata aptauja (La Salle, McIntosh, & Eliason, 2016) un Eiropas kiberbiebiedēšanas intervences projekta aptauja (Bright et al., 2012). Pētījumā tika noskaidrots, ka pastāv negatīva saistība starp skolas klimata uztveri, adekvātu vecāku pārraudzību un iebiedēšanu kibervidē. Pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības starp grupām 5. – 9. un 10. – 12. klase. Skolas klimata apakšskalas (kārtība un disciplīna, raksturs, sociālais atbalsts no vienaudžiem) un augstāk uztvertā vecāku kontrole statistiski nozīmīgi prognozē kiberiebiedēšanas uzvedību. Purpose of the study was to find out the correlation between adolescence intimidations in cyber environment, perceived school climate and adequate parental monitoring, and if there are statistical differences between groups of students from grade 5 to 9 and 10 to 12. There was identified how perceive school climate and parental monitoring dimension predicts intimidation behavior in cyber environment between adolescence. In the study participated 309 students from Latvian schools of grade 5 to 12.All respondents were divided in 2 groups: grade 5 to 9 (200 respondents) and 10 to 12 (109 respondents). Used methods in the study: Parental Monitoring Survey (Stattin & Kerr, 2000), School Climate Survey Suite (La Salle, McIntosh, & Eliason, 2016) and The European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire ECIPQ (Bright et al., 2012). In the study was established that there is negative correlation between perceiving school climate, adequate parental monitoring and intimidation in cyber environment. There are essential statistical differences between groups of grade 5 to 9 and 10 to 12. School climate dimension (less order and discipline, character, social support from adults) and more perceived parental control predicts intimidation behavior in cyber environment.