• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mācību disciplīna kā pusaudžu attieksmes izpausme pret mācībām

Thumbnail
View/Open
10164-Linda_Daniela_2008.pdf (3.530Mb)
Author
Daniela, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Andersone, Rudīte
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Mūsdienās skolotājam galvenais uzsvars darbā ar nepieņemamas darbības novēršanu liekams uz pozitīvas attieksmes pret mācībām veicināšanu, pašregulētas mācību darbības veicināšanu un sociālo konvenciju pieņemšanu sadarbībā ar pusaudžiem, tādējādi veicinot mācību disciplīnas ievērošanu. Jaunās paaudzes mācīšanās veicināšana nevar būt veiksmīga, ja skolēni nespēj pašregulēti darboties un ievērot sociālās konvencijas, tātad ievērot mācību disciplīnu. Izstrādātās mācību disciplīnas teorijas, Latvijā tiešā veidā nav izmantojamas, ņemot vērā iepriekšējā, autoritārā laika pieredzi, tāpēc ir nepieciešams analizēt situāciju Latvijā, lai izprastu, kādas skolotāju darbības veicina mācību disciplīnu un pamatojoties uz pētījumu rezultātiem, meklēt Latvijas pedagoģiskajai videi atbilstošus risinājumus. Pētījuma praktiskā nozīmība: 1. Pētījuma ietvaros izstrādāta un aprobēta pusaudžu mācību disciplīnas kritēriju un to līmeņu sistēma, kas izmantojama, veicot izpēti mācību disciplīnas jomā. 2. Izstrādāta un aprobēta mācību disciplīnu veicinošas skolotāju darbības kritēriju un to līmeņu sistēma, kas izmantojama, veicot skolotāja darbības mācību disciplīnas veicināšanā izpēti. 3. Pētījumā gūtās atziņas par pusaudžu mācību disciplīnu veicinošām darbībām izmantojamas ne tikai pusaudžu mācību disciplīnas veicināšanai, bet arī citos vecumposmos, lai sekmētu mācību disciplīnas uzlabošanos.
 
Nowadays the main stress in the teacher’s work for the prevention of inadmissible activities should be put on the promotion of adolescents’ positive attitude to learning, the encouragement of their self-regulated learning activities and the adoption of social conventions in cooperation with their peers, thus favouring the observance of classroom discipline. The promotion of the young generation’s learning cannot be successful if the learners are incapable of self-regulated activities and observing the existing social conventions i.e. classroom discipline. The already worked out theories of classroom discipline cannot be adopted directly in Latvia, taking into consideration the earlier experience of authoritarian times. Therefore it is necessary to analyse the present situation in Latvia to understand which teacher’s activities promote classroom discipline and on the basis of the results of the research find solutions appropriate to the educational environment of Latvia. Practical significance of the research 1. Within the limits of the research was made up and approbated a system of criteria and their levels of adolescents’ learning discipline, which can be used when carrying out a research in the sphere of classroom discipline. 2. Was worked out and approbated system of criteria and their levels of the teachers’ activities in the promotion of classroom discipline. 3. The conclusions of the research on the activities promoting adolescents’ classroom discipline can be used not only for the promotion of adolescents’ classroom discipline, but also for other age developmental stages in order to promote the improvement of classroom discipline.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4535
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1372]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV