• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rotaļdarbība kā Mārtiņdienas tradīciju sekmētāja 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-67738-Zviedre_Elina_ez11029.pdf (789.4Kb)
Author
Zviedre, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vugule, Ērika
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba nosaukums: Rotaļdarbība kā Mārtiņdienas tradīciju sekmētāja 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē. Darba autore: Elīna Zviedre Darba zinātniskais vadītājs: Pētniece Dr. paed. Ērika Vugule Darba saturs: 58. lpp., analizēti 22 literatūras vienības, 8 pielikumi. Pētījuma mērķis: Izpētīt rotaļdarbības nozīmi Mārtiņdienas svētku svinēšanā 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē. Pētījuma hipotēze: Rotaļdarbība veicina 5-6 g .v. bērnu izpratni par Mārtiņdienas svētku tradīcijām, ja pedagogs mērķtiecīgi, ievērojot bērna vecumposma īpatnības kopdarbībā ar bērnu vecākiem un bērniem veido svētku svinēšanas scenāriju. Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta literatūra par tautas pedagoģijas būtību, sniegts rotaļu īpašību, funkciju un nozīmības raksturojums. Sniegts vispārīgs vecākā pirmsskolas vecuma attīstības raksturojums. Noskaidroti gadskārtu svētku svinēšanas paradumi X pirmsskolas izglītības iestādē. Izmantojot pedagoģiskās novērošanas, anketas, individuālās sarunas metodes tiek pārbaudītas rotaļdarbības nozīme 5-6 g.v. bērnu Mārtiņdienas svētku tradīcijas izpratnes veidošanai. Apkopojot pētījuma rezultātus ir redzams pozitīvs rezultāts, kas pierāda, ka izvirzītā hipotēze apstiprinās.
 
Job Title: Play action as a tradition of Mārtiņi day as a facilitator for 5-6 year olds in the pre-school institution. Author: Elīna Zviedre Scientific Manager at work: researcher Dr paed. Ērika Vugule Working content: 58 pages, analysed 22 literature sources, 8 attachments. Purpose of the study: to explore the importance of playing activities for 5-6 year olds in the pre-school institution. Study hypothesis: The play action contributes to 5-6 years old children's perception of Mārtiņi Day holiday traditions, where the educator is targeted in keeping with the child's by age peculiarities co the parents of children and children form the festive celebration scenario. The theoretical part of the work analyses the nature of literature on the essence of the nation's pedagogy, provides a description of play characteristics, functions and significance. Provides a general description of the older age of preschooling. Cleared for seasonal festive celebrations X preschool education institution. Through pedagogical observation, questionnaires, individual negotiation methods are tested Rotaļdarbības the importance of the Mārtiņdienas of children's holiday traditions in the tradition of 5-6 years. Summarizing the results of the study shows a positive result which proves that the hypothesis is confirmed.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45541
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV