Daiļliteratūras izmantošana 5–6 gadīgu bērnu tikumisko vērtību attīstības sekmēšanai
Author
Bankovska, Marina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu " Daiļliteratūras izmantošana 5–6 gadīgu bērnu tikumisko vērtību attīstības sekmēšanai”. Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski pētīt vecākās grupas bērnu tikumisko vērtību sekmēšanas iespējas ar daiļliteratūru. Pētījuma hipotēze: bērnu tikumisko vērtību sekmēšana notiks, ja: skolotāja labi pārzinās savas grupas bērnu izpratni/neizpratni par tikumiskajām vērtībām un uzvedību; skolotāja izvēlas literārus darbus, kuros akcentētas tikumiskās vērtības; izvēlētie darbi atbilst bērnu vecumam, interesēm un vajadzībām. Pētījuma uzdevumi: 1. Analizēt pedagoģiski psiholoģisko literatūru par tikumiskās audzināšanas būtību, uzdevumiem un faktoriem. 2. Analizēt pirmsskolas vecuma bērnu tikumiskās uzvedības rādītājus. 3. Izzināt daiļliteratūras nozīmi tikumisko vērtību sekmēšanā. 4. Veikt praktisko pētījumu par vecākā pirmsskolas vecuma bērnu tikumiskās audzināšanas iespējām. Atslēgas vārdi: tikumi, tikumiskā audzināšana, daiļliteratūra, morālās īpašības, vērtības Kvalifikācijas darba apjoms: 49 lpp., 5 tabulas, 3 attēli, 61 literatūras avots, 3 pielikumi. Darba teorētiskajā daļā tiek raksturota tikumiskās attīstības būtība, pirmsskolas vecuma bērnu tikumiskās attīstības faktori, tikumiskā uzvedība un tās rādītāji. Analizēta daiļliteratūra kā pirmsskolas vecuma bērnu tikumiskās attīstības sekmētāja. Darba pētnieciskajā daļā tiek veidots pētījuma plāns, metodoloģija, bērnu vērošanas kritēriji. Vispirms tiek veikta bērnu tikumiskās uzvedības sākotnējā vērošana. Izstrādāti vairāki nodarbību plāni un novadītas nodarbības, kurās izmantotas pasakas. Notiek atkārtota bērnu vērošana un rezultātu salīdzinošā analīze. Praktiskajā pētījumā izvirzītā hipotēze apstiprinājās. The qualification work is devoted to the theme "Use of fiction to promote the development of moral values for children aged 5 – 6". The aim of the research: to study the theoretical and practical aspects of the promotion of the moral values of children of the older age group with fiction Study hypothesis: promoting the moral values of children will occur if: The teacher will be well aware of the understanding / misunderstanding of his group's children's values and behavior; The teacher selects literary works that emphasize moral values the chosen work corresponds to the age, interests and needs of the child Research tasks: 1. To analyze pedagogical psychological literature about the essence, tasks and factors of moral education. 2. Analyze the moral behavior of children of pre-school age. 3. To study the role of fiction in promoting moral values. 4. To conduct a practical study on the possibilities of moral education of the elder preschool children. Qualification paper: 49 pages, 5 tables, 3 pictures, 61 sources of literature, 3 attachments The theoretical part of the work describes the essence of moral development, factors of moral development of pre-school children, moral behavior and its indicators. Analysed fiction as a facilitator of the moral development of pre-school children. In the research part of the research, a research plan, methodology, criteria for child monitoring are created. Initial monitoring of children's moral behaviour is initiated first. Several lesson plans and lessoned lessons have been developed that use tales. Re-watching children and comparing their results. The hypothesis put in the practical study was confirmed. Keywords: virtues, moral education, fiction, moral qualities, values