5-6 gadīgu bērnu priekšstata veidošana par tautas kultūras tradīcijām pirmsskolā
Author
Kļaviņa, Jolanta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Darba temats – 5 – 6 gadīgu bērnu priekšstata veidošana par tautas kultūras tradīcijām pirmsskolā. Pirmajā daļā – tika sniegts skaidrojums pedagogu, psihologu un filozofu atziņās par vecākā pirmsskolas vecuma bērna attīstību kultūrā, kādi ir priekšstata par kultūras tradīcijām veidošanās teorētiskie pamati. Raksturota kultūras loma bērna attīstībā. Aprakstītas 5 – 6 gadīgu bērnu attīstības likumsakarības. Skaidrots priekšstata jēdziens un priekšstata veidošanās pedagoģiski psiholoģiskie nosacījumi. Otrajā daļā – sniegts pārskats par kultūras tradīciju saturu, metodiku un vērtēšanas sistēmu priekšstata sekmēšanai par kultūras tradīcijām vecākajā pirmsskolas vecumā. Tika atklāts pirmsskolas izglītības saturs priekšstata sekmēšanai par kultūras tradīcijām, aprakstīti kultūras tradīciju apguves pedagoģiskie pamatprincipi pirmsskolā, pamatoti vērtēšanas kritēriji vecākā pirmsskolas vecuma bērniem priekšstata sekmēšanai par kultūras tradīciju saturu. Trešajā daļā – analizēti empīriskā pētījuma rezultāti. Aprakstīts pētījuma plāns. Analizēti intervijas rezultāti ar skolotājiem. Veikta pedagoģiskā izmēģinājumdarbība. Pētījumā secināts, ka praktiska bērnu iesaistīšana svētku gatavošanās procesā, svinēšanā un izvērtēšanā, veido bērnu priekšstatu par latviešu tradicionālajiem svētkiem. Gadskārtu svētki piedāvā jēgpilnu sistēmu priekšstata gūšanai par tautas kultūras tradīcijām. Darbs sastāv no 3. nodaļām Lappušu skaits – 63 Attēlu skaits – 33 Tabulas - 2 Literatūras avoti – 48 Pielikumi-9 Topic of the work – Development of the notion of children aged 5 to 6 about the traditions of folk culture in the preschool. First part of the work – contains explanations about pedagogues, psychologists and philosophers input of the elder preschooler's development in culture and the theoretical foundations of the formation of the notion of cultural traditions. Also, this part of the work contains description of the role of culture in the development of child. The regularities of development of children aged 5 to 6 are described. Clarified concept of notion and pedagogical, psychological conditions of formation of the notion. Second part of the work – second part of the work contains an overview of the content, methodology and evaluation system of cultural traditions in promoting the idea of cultural traditions in the oldest preschool age. The content of pre-school education was discovered to promote a cultural tradition; also, the pedagogical principles of the acquisition of cultural traditions in preschool are described. At the last part, evaluation criteria for the promotion of the concept of the culture of the older preschool children regarding the content of cultural traditions were justified. Third part of the work – in the third part of the work the results of empirical research and study plan are described. Also, this part contains analysis of the interview results with teachers and results of provided pedagogical test activities. The research concludes that the practical involvement of children in the process of preparing, celebrating and evaluating the festivities creates the children's notion of traditional Latvian celebrations. The annual celebration offers a meaningful system for understanding the traditions of folk culture. The work consists of 3 sections. Number of pages – 63 Number of images – 33 Number of charts – 2 Number of used literature sources – 48 Number of attachments – 9