2-3 gadīgu bērnu pirms lasīšanas prasmju attīstības veicināšana pirmsskolā
Author
Barovska, Aina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Margeviča- Grinberga, Ieva
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
2-3 gadīgu bērnu pirms lasīšanas prasmju attīstības veicināšana pirmsskolā. Darba autore Aina Barovska, darba vadītāja Latvijas Universitātes docente, dr. Paed Ieva Margeviča- Grinberga. Darbā analizēts - 2-3 gadus vecu bērnu valodas un lasītprasmes attīstība. Norādīts kā sadalās jēdzieni tiešā un netīšā lasītprasme. Bērnu sasniegumi lasītprasmē Latvijā un pasaulē. Vecāku un pedagogu nozīme bērna lasītprasmes attīstībā. Metodes un mācību materiāli lasītprasmes sekmēšanai. 2-3 gadus vecu bērnu pirms lasīšanas prasmes veicināšanas atspoguļojums pirmsskolā. Mērķis - Apkopot esošo informāciju par bērnu lasītprasmes attīstību un tās kvalitāti. Izpētīt ar kādiem līdzekļiem/paņēmieniem iespējams veicināt un pat uzlabot 2-3 gadu vecu bērnu pirms lasīšanas prasmes pirmsskolā. Pētījuma problēma pašlaik ir aktuāla, jo arvien mazāk bērnu labprātīgi lasa grāmatas. Lasītprasme būtiski ietekmē bērna uztveri, mācīšanās spējas, pasmi izzināt jauno, trenēt un uzlabot atmiņu. Lasītprasme ir viena no svarīgākajām prasmēm cilvēka dzīvē. Lai veiksmīgi veicinātu pozitīvu attieksmi pret grāmatām un to lasīšanu, jau agrā vecumā, bērnus ikdienā un caur rotaļu var iepazīstināt ar pirms lasīšanas prasmi. Pētījuma galvenie rezultāti norāda, ka pirms lasīšanas prasme ietekmē bērna emocionālo nostāju pret lasīšanu kā tādu. Bērnam rodas interese. Šī interese noteikti ir pozitīvs pamats turpmākai lasītprasmes attīstībai. Pētījumā redzams, ka bērnam paaugoties, skolas vecumā lasītprasmes ir labas, bet pirmsskolā vājākas. Šīs prasmes var veicināt. Pētījumā secināts, cik svarīgs ir pirmslasīšanas posms pirmsskolā, kā arī ir atrastas metodes, spēles ar kurām pedagogs var strādāt, lai iepazīstinātu un vēlāk veicinātu bērnu pirms lasīšanas prasmes pirmsskolā. Atslēgas vārdi: pirms lasīšanas prasme, metodes, efektivitāte, interese. Darbs satur 31 lapas, 7 attēlus, 4 tabulas. Darba praktiskajā daļā veikta aptauja 30 bērnu vecākiem. Darba rezultāti apkopoti, izanalizēti, salīdzināti. Pre-Reading Skills Development for 2-3 Year Old Children in Preschool. Author of the work Aina Barovska, supervisor Professor at the University of Latvia, Dr. Paed by Ieva Margeviča-Grinberga. This Qualification work analyzes the development of language and reading skills of children aged 2-3 years. Specified how the concepts of direct and inadvertent reading are different and divided. Children's literacy achievements in Latvia and in the world. The role of parents and teachers in developing children's literacy skills. Methods and materials for reading literacy. The outline of pre-Reading Skills Development for 2-3 Year Old Children in Preschool. Objective - Summarize existing information on the development of children's reading skills and their quality. Explore what means / techniques can promote and even improve a 2-3 year old child before reading skills in a preschool. The issue of research is currently topical, as fewer children are willing to read books. Literacy skill significantly affects the child's perception, learning ability, the ability to cognize all new, to train and improve memory. Reading is one of the most important skills in human life. In order to successfully promote a positive attitude towards reading itself and books, at an early age, children can be introduced to reading and pre reading skill in everyday life and through the play. The main findings of the study indicate that prior to reading, reading skill affects the child's emotional attitude toward reading as such. The child has an interest. This interest is definitely a positive foundation for further development of reading literacy. The study concludes the importance of the pre-reading phase in the preschool, and also found ways in which teachers can work to present and subsequently promote the child before reading skill in a preschool. Keywords: before reading skills, methods, efficiency, interest. The work contains 31 pages, 7 pictures, 4 tables. In the practical part of the work, a survey was conducted for 30 parents of children. The results of the work are summarized, analyzed, compared.