Dzimtās valodas apguves sekmēšana rotaļās 3. dzīves gadā
Автор
Bikova, Jolanta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Дата
2018Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darba “Dzimtās valodas apguves sekmēšana rotaļās 3. dzīves gadā” autore ir Jolanta Bikova, tā mērķis ir izzināt dzimtās valodas apguves iespējas rotaļās 3. dzīves gadā, tas sastāv no satura rādītāja, ievada, 2 nodaļām, 17 apakšnodaļām, 14 attēliem, 4 tabulām, secinājumiem, izmantotās literatūras un informācijas avotu saraksta, 3 pielikumiem. Darba apjoms – 64 lapaspuses. Bakalaura darbā ir izmantoti 47 literatūras avotu, tai skaitā 11 ārzemju literatūras un 6 interneta resursu avotu. Teorētiskajā daļā autore pēta D. Dzinteres, I. Stangaines, D. Augstkalnes, A. Tauriņas, R. Fišera, I. Freibergas un citu pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku atziņas par bērna attīstību un valodas apguvi, dzimtās valodas apguves iespējām rotaļās un vārdu krājuma apguves nosacījumiem 3. dzīves gadā. Empīriskā daļa tiek organizēta 2 posmos. Pirmais posms tika īstenots 2016-2017 gadā, otrais posms no 2018 gada jūnija, līdz novembrim. Abu posmu mērķis bija izpētīt divgadīgu bērnu vārdu krājuma paplašināšanas iespējas rotaļās, otrajā posmā iekļaujot tikai vārdu krājuma paplašināšanas iespējas ar prievārdiem un orientācijas telpā jēdzieniem. Pētījumā abos posmos kopā piedalījās 31 bērns 2-3 gadu vecumā. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, tiek izmantotas pētniecības metodes - teorētiskā: literatūras analīze; empīriskā: pedagogu aptauja, novērojumi, iegūto datu statistiska apstrāde. Pēc veiktā pētījuma autore secina, ka izvēloties atbilstošas rotaļas, pedagoga un bērna emocionāli piesātināta saskarsme un pārdomāti organizēta, attīstoša valodas un lietu vide palīdz vairot bērnu vārdu krājumu. The author of the Bachelor’s Thesis “Promotion of the Native Language learning, using games, in the 3rd Year of Life” is Jolanta Bikova, its target is to find out the possibilities of acquiring a native language in games, it consists of a content, introduction, 2 sections, 17 paragraphs, 14 images, 4 tables, conclusions, list of used literature and information sources, 3 annexes. The volume of work – is 63 pages. In the Bachelor’s Thesis there are used 47 sources of literature, including 11 foreign literature and 6 internet resources. In the theoretical part the author investigates conclusions of D. Dzintere, I. Stangaine, D. Augstkalne, A. Tauriņa, R. Fišers, I. Freiberga and other scientists of pedagogy and psychology about child’s development and language acquisition, possibilities of acquiring a native language in games and conditions for the acquisition of vocabulary in the 3rd year of life. Empirical part there is organized in 2 stages. The first stage was implemented in 2016-2017, the second stage from June to November in 2018. The target of both stages was to research a vocabulary of two year old children and its extension possibilities in games, in the second stage including only the vocabulary extension possibilities with prepositions and concepts for orientation in a room. In both stages of the research there participated in total 31 children of an age 2-3 years. In order to achieve the set target there are used research methods – theoretical: analysis of literature; empirical: teacher survey, observations, statistical processing of obtained data. After the performed research the author concludes that selecting appropriate games, the emotionally saturated communication between a teacher and child, and thoughtfully organized, developing environment of language and objects helps to multiply the children’s vocabulary.