Tikumisko vērtību izpratnes veidošanās vecākā pirmsskolas vecuma bērniem literāro darbu iepazīšanas procesā
Author
Starceva, Ramona
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats – “Tikumisko vērtību izpratnes veidošanās vecākā pirmsskolas vecuma bērniem literāro darbu iepazīšanas procesā”. Darba mērķis – teorētiski izzināt un praktiski izpētīt pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanos klausoties literāros darbus. Darbā izvirzītā hipotēze – Literārie darbi sekmē vecākā pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanos, ja: 1)tie tiek mērķtiecīgi pārrunāti; 2)tiek radīta emocionāla pedagoģiskā vide; 3)bērns redz pozitīvas tikumiskās rīcības paraugu. Darbs sastāv no teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskā daļa – sniegts vērtību vispārīgs raksturojums, tiek aplūkotas tikumiskās vērtības dažādu autoru skatījumā un tikumisko vērtību izpratnes veidošanās vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Ir atklātas literāro darbu izmantošanas iespējas tikumisko vērtību izpratnes veidošanā pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Empīriskā daļa – sniegts darba metodoloģiskais pamatojums, izveidots pētāmo bērnu raksturojums, aprakstīta pētījuma norise, kā arī veikta vērojumu salīdzināšana un pētījumā iegūto rezultātu analīze. Pedagoģiskās darbības laikā uzmanība tika pievērsta bērnu izpratnei par literārā darba saturu, kā arī bērnu rīcībai pēc literāro darbu noklausīšanās. Pētījumā veikto darbību rezultātā uzlabojās pētāmās grupas bērnu saskarsmes prasmes un tikumiskās rīcības izpausmes. Bērni ir kļuvuši draudzīgāki un grupā izveidojusies pozitīvāka attieksme vienam pret otru. Pētījuma gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze. Bakalaura darba apjoms: 54 lpp., 3 attēli, 3 tabulas un 3 pielikumi, 49 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: tikumiskās vērtības, tikumiskā audzināšana, vērtības, pasaka kā tikumisko vērtību veidotāja, tikumisko vērtību izpratnes veidošanās. The theme of the bachelor paper is the following: “Forming comprehension of moral values for senior pre – school pupils by reviewing literary sources”. The aim of the work is to study theoretical sources and make practical investigations in order to research the formation of understanding of moral values of pre – school pupils by listening to literary texts. The hypothesis of the paper is the following: Literary works encourage the formation of comprehension of moral values of pre – school pupils on the following conditions: 1)the literary works are discussed in the appropriate way; 2)suitable emotional and pedagogical environment is created; 3)positive role models with high moral values are provided. The tasks of the research were the following: 1. To reveal the essence of moral values in the ideas of psychologists, pedagogues and philosophers. 2.To explore the process of formation of understanding of moral values for senior pre – school pupils. 3.To investigate the formation of understanding of moral values of children with the help of literary texts both in theoretical and practical ways. The paper consists of the intruction, the theoretical part, the practical part, conclusions, the bibliography and appendixes. The theoretical part contains a review of morality provided by different sources and the process of formation of understanding of moral values for senior pre – school pupils. The methodological basis, characteristics of the pupils under research, the procedure of the study, comparison of observations and analysis of the results obtained during the study are provided in the practical part of the paper. As a result of paying more attention to the manifestation of children’s emotions and morality values after listening to literary sources and reproducing them, the communication skills and moral qualities of the research group have improved. The levels of friendliness and positive attitude have increased among the children. The bachelor paper includes 54 pages, 3 pictures, 3 charts and 3 appendixes, 49 sources. Key words: moral values, moral education, values.