Show simple item record

dc.contributor.advisorSīle, Maruta
dc.contributor.authorValaine, Inese
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-12-30T02:05:09Z
dc.date.available2018-12-30T02:05:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other68016
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45926
dc.description.abstractKvalifikācijas darba temats: Trīsgadīgu bērnu vārdu krājuma pilnveide literāro darbu iepazīšanas procesā. Pētījums veikts ar mērķi pētīt trīsgadīgu bērnu vārdu krājuma pilnveides iespējas literāro darbu iepazīšanas procesā. Darba teorētiskajā daļā sniegts ieskats zinātniskajās teorijās par vārdu krājuma attīstību, analizējot valodas būtību, definējot un aprakstot vārdu krājuma uzkrāšanās vispārējās likumsakarības, īpašu uzmanību pievēršot trīsgadīgu bērnu vārdu krājuma pilnveidei. Par vārdu krājuma pilnveides līdzekli izvēlēti literārie darbi, analizējot zinātnieku atziņas par daiļliteratūras lomu pirmsskolas vecuma bērnu attīstībā, tai skaitā vārdu krājuma pilnveidē. Darba teorētiskās daļas zinātniskā bāze: D. Duff (2018), I. Freiberga, 2013, 2016), A. Loewenberg (2015), D. Markus (1997, 2003, 2007), A. Vulāne, A. Tauriņa (2016) u.c. Darba empīriskajā daļā analizēts vārdu krājuma pilnveidei izvēlēto literāro darbu iepazīšanas process. Empīriskajā pētījuma daļā iekļauti 12 trīsgadīgi bērni, kuri agrāk nav apmeklējuši pirmsskolas izglītības iestādi. Pētījuma sākumā tiek konstatēts, ka bērniem ir izveidojusies nepietiekama interese par grāmatu lasīšanu. Veidojot teikumus, galvenās grūtības vārdu krājumā ir saistītas ar īpašības vārdu, apstākļa vārdu un prievārdu lietošanu. Tiek izstrādāti pedagoģiskie paņēmieni par literārā darba lasīšanu, kā ar to var strādāt jaunākajā pirmsskolas grupā, orientējoties uz bērniem, kuri neinteresējas par grāmatām un kuriem ir nepietiekami attīstīta valoda. Pētījuma rezultātā tiek pārbaudīta un apstiprinājās izvirzītā hipotēze: Trīsgadīgiem bērniem veiksmīgi pilnveidojas vārdu krājums, ja pedagoģiskajā procesā mērķtiecīgi tiks izmantoti bagātīgi ilustrēti literāri darbi, rosinot tos izspēlēt dažādās rotaļās. Pētījuma noslēgumā izstrādāti vispārēji ieteikumi pirmsskolas skolotājiem par vārdu krājuma pilnveidi literāro darbu iepazīšanas procesā. Apjoms: 44 lpp., ietver 5 attēlus, 5 tabulas, izmantoti 57 literatūras avoti latviešu, angļu un krievu valodā. Atslēgas vārdi: trīsgadīgi bērni, runa, valoda, vārdu krājums, literārie darbi.
dc.description.abstractQualification work team calls – three year old children vocabulary development through process of studying literary works. The main goal of the study was to find ways how to improve three year old children vocabulary through the process of studying literary works. Theoretical part of the work gives insight into scientific theories covering development of vocabulary, first analyzing the basics of the language, defining vocabulary and describing the overall consequences of vocabulary accumulation, especially drawing attention to improvement of three year old children vocabulary. Literary works were chosen as the tool for improvement of the vocabulary. Analyzing scientist quotes about the role of literature in development of preschool children including the development of their vocabulary. Scientific basis of the theoretical part of the work – D. Duff (2018), I. Freiberga, (2013, 2016), A. Loewenberg (2015), D. Markus (1997, 2003, 2007), A. Vulāne, A. Tauriņa (2016) and others. Empirical part of the work analizes the process of improving vocabulary of 12 three year old children with the help of literary works. Empirical part of the study includes children who have never attended preschool educational instances. In the beginning of the study it was clear that the children lack the interest in reading books with the main problem related to the use of adjectives, adverbs and coercions. Pedagogical techniques are developed on how to read literary works, how to work with them in youngest preschool groups orienting on children who are not interested in books and who have insufficiently developed language. Study results have checked and confirmed the hipothesis: Three year old children vocabulary improves much better if pedogogical process purposefully includes the use of literary works that are rich in ilustrations encouraging them to be used in different games. Conclusion of the study has developed suggestions for preschool teachers on how to improve vocabulary through the process of studying literary works. Volume: 44 pages., includes 5 pictures, 5 charts, usage of 57 literary sources in latvian, english and russian. Keywords: three year old children, speech, language, vocabulary, literary works.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectTrīsgadīgi bērni
dc.subjectRuna
dc.subjectValoda
dc.subjectVārdu krājums
dc.subjectLiterārie darbi
dc.titleTrīsgadīgu bērnu vārdu krājuma pilnveide literāro darbu iepazīšanas procesā
dc.title.alternativeThree year old children vocabulary development by process of studying literary works
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record