Literārie darbi vecākā pirmsskolas vecuma bērna tikumisko vērtību izpratnes veidošanai
Author
Kampusa, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir “Literārie darbi vecākā pirmsskolas vecuma bērna tikumisko vērtību izpratnes veidošanai”. Bakalaura darba mērķis – pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanos literāro darbu iepazīšanas procesā. Bakalaura darbam ir divas daļas – teorētiskā un empīriskā. Teorētiskajā daļā atspoguļojas dažādu autoru literatūras analīze, kurā tika apkopoti psihologu, filozofu un pedagogu viedokļi par tikumiskām vērtībām, ētiku, morāli un kā caur literārajiem darbiem tikumiskās vērtības var ieaudzināt vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Tika apkopoti uzskati, kā dažādi autori raksturo bērnu literatūras nozīmi tādā veidā, lai kļūtu skaidrs, kuras vērtības caur pasakām var nodot bērniem. Empīriskās daļas sākumā pirms pētījuma bērni tika vēroti, kā viņu dienas gaitā pirmsskolas izglītības iestādē izpaužas vai gluži otrādi neizpaužas tikumiska rīcība attiecībā pret citiem bērniem, pieaugušiem, kāda ir izpratne par literāro tēlu rīcību literārajos darbos. Ar bērniem individuāli tika pārrunāts, kā viņi saprot vārdus dalīšanās, draudzība, cieņa, līdzjūtība, labais un ļaunais, pacietība. Bērnu starpā tika novērotas konfliktsituācijas, un, lai tās veiksmīgāk risinātu, tika izvēlētas pasakas, lai šīs situācijas netieši atrisinātu. Pēc literārā darba noklausīšanās tas tika pārrunāts, kā arī apkopoti secinājumi par bērnu atbildēm. Bērnu izaugsme tika atspoguļota attēlos. Bakalaura darba gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka literārie darbi sekmē tikumisko vērtību izpratnes veidošanos, ja tiek atlasīti atbilstoši bērnu interesēm un konkrētai situācijai;notiek mērķtiecīgas pārrunas par lasīto un dzirdēto. Bakalaura darba apjoms ir 72 lpp. un tas sastāv no 2 daļām. Bakalaura darbā ir 4 pielikumi un 56 literārie avoti (no tiem – 49 latviešu valodā, 7 svešvalodā). Das Thema der Bakalaurusarbeit ist “Literarische Werke als Bildung der Verständniss der sittlichen Werte in der Vorschule im Alterstufe 5-7Jahre.” Das Ziel der Arbeit ist Forschung der Bildung der Verständniss der sittlichen Werte in Vorschulalter im Prozess des Kennenlernens der literarischen Werke. Die Bakalaurusarbeit besteht aus zwei Teilen - theoretischer und empirischer. Der theoretischer Teil besteht aus der Analyse der Literatur. Da wurde die Meinungen der Pädagogen, Philosophen und Psychologen in bezug auf literarische Werke als Erziehungsmittel für Tugend, Moralität, Ethik und sittlichen Werte im Vorschulalter behandelt. Es wurde die Ansichten der verschiedenen Autoren über die Bedeutung der Kinderliteratur charakterisiert und die wichtigste sittliche Werte der Märchen für die Vorschulkinder erklärt. Am Anfang der empirischen Teil wurde die Kinder beobachtet und charakterisiert, wie sie sich die sittliche Werte in ihrem Altagsleben, in wechselseitigen Beziehungen, im Verständniss der Erzählungen, Büchern äußern oder äußern nicht. Es wurde mit jedem Kind ein Gespräch geführt, damit es erklären könnte, wie jedes Kind die Bedeutung der Freundschaft, Teilnahme, Mitgefühl, Geduld, Würde, Ehrfurcht, Gute und Böse versteht. Es wurde den Kindern ein entsprechendes Märchen gelesen, damit mitelbar die Konfliktsituation zu lösen. Danach wurde das Gespräch über die Ereignissen im Märchen geführt und aufgrund der Antworten der Kindern die Schlussfolgerungen gemacht. In der Forschung wurde die Hypothese bestätigt, das die literarische Werke die Bildung der sittlichen Werte fördern, wenn sie entsprechend der Situation und gemäß der Interessen und der Erfahrung der Kindern sind und es entsprechende emotionale, positive pädagogische Umgebung geschafft wird. Die Umfang der Bakalaurusarbeit ist 56 Seiten und besteht aus zwei Teilen. In der Arbeit sind 4 Beilagen und Literaturquellen (49 auf Lettisch, 7 in der Fremdsprache)