• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Iztēles veicināšana ar zīmēšanas palīdzību 4-5 veciem bērniem

Thumbnail
View/Open
299-68058-Utinane_Biruta_bu06002.pdf (3.124Mb)
Author
Utināne, Biruta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs: Iztēles veicināšana ar zīmēšanas palīdzību 4-5 veciem bērniem Darba autore: Biruta Utināne Darba vadītāja: Antra Randoha Darba apjoms: 59 lpp., 7 tabulas, 5 attēli, 3 pielikumi, 52 izmantotās literatūras avoti Pētījuma priekšmets: 4-5 gadu vecu bērnu iztēles attīstības sekmēšana zīmēšanā. Pētījuma objekts: pirmsskolas bērni vecumā 4-5 gadi Hipotēze/pētījuma jautājums: Ar kādiem metodiskajiem paņēmieniem visveiksmīgāk attīstīt 4- 5 gadus vecu bērnu iztēli zīmēšanā. Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski izpētīt vidējā pirmsskolas vecuma bērnu iztēles attīstības sekmēšanas iespējas zīmēšanā un apkopot ieteikumus tās realizēšanai. Uzdevumi: 1.Iepazīties un analizēt pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par iztēles veicināšanu ar zīmēšanas palīdzību 4-5 veciem bērniem. 2.Pētījuma procedūras izstrāde. 3.Pētījuma par iztēles veicināšanu ar zīmēšanas palīdzību 4-5 veciem bērniem rezultātu izvērtēšana. 4.Izstrādāt un apkopot ieteikumus par bērnu iztēles attīstības sekmēšanas iespējām zīmēšanā. Pētījuma metodes: 1.Teorētiskā pētniecības metode – pedagoģiski psiholoģiskās literatūras analīze. 2.Empīriskā pētniecības metodes – novērošana un pārrunas. Secinājumi: Zīmēšana sekmē 4-5 gadu vecu bērnu iztēles attīstību, ja tiek izvēlētas daudzveidīgas zīmēšanas aktivitātes – atbilstošas bērnu vecumposmam, vajadzībām, interesēm un spējām kā arī, ja bērna darbībai tiek piedāvāti daudzveidīgi materiāli, dažādas tehnikas, neierobežots laiks un dažādas zīmētdarbību veikšanai paredzētas vietas. Pētījuma bāze: 10 bērni no „Rīgas Āgenskalna pirmsskolas”, vecumā no 4-5 gadi.
 
Bachelor's work: Promotion of imagination with drawing 4 -5 years old children Author: Biruta Utinane Advisor: Antra Randoha Amount of work: 59 pages, 7 tables, 5 pictures, 3 attachments, 52 sources of literature Subject of research: Enhancing the imagination of 4-5 years old children Object of research: pre-school children 4-5 years old Hypothesis/research question: What kind of methodological techniques can best develope the imagination of children 4-5 years old Objective of the study: Theoretically and practically to study the possibility of promoting the development of the average pre-school age children imagination in the drawing and compile suggestionfor its realization Tasks: 1.Make acquainted and analyze pedagogical literature on the promotion of imagination by drawing 4-5 years old children. 2.Development of research procedure. 3.Evaluation oe the results of the study on the promotion of omagination with drawing help 4-5 years old children. 4.Elaborate and compile recomendations on the possibilities about the possibilities of children's imagination development in drawing. Research methods: 1.Theoretical research method – analyzes of pedagogical psychological literature. 2.Empirical research methods – observation, discussions. Conclusions: Drawing contributes of the imagination of 4-5 years old childrens, when choosing variet drawing abilities – matching children`s age, needs, interests and abilities, as well as providing diverse materiāls, different techniques, unlimited time amd different types of drawing activities for the child`s activities places. Research base: 10 children from „Riga Āgenskalns pre-school”, at the age of 4-5 years.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45946
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV