Show simple item record

dc.contributor.advisorŽogla, Irēnaen_US
dc.contributor.authorOdiņa, Ingaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-01-12T06:49:34Z
dc.date.available2015-01-12T06:49:34Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.other17907en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4629
dc.descriptionElektroniskā versija nesatur pielikumusen_US
dc.description.abstractANOTĀCIJA Adaptācija, spriedzes vadīšana, sociālā, profesionālā un mācīšanās prasme ir savstarpēji saistītas, aktuālas un būtiskas cilvēkiem, kuri nolēmuši turpināt mācības, lai apgūtu vai papildinātu zināšanas profesijā, kurā daļa no savas enerģijas būs jāvelta adaptācijai. Pētījuma mērķis: Uz teorētiskā un eksperimentālā pētījuma pamata izstrādāt un teorētiski pamatot tādu pedagoģisko palīdzību pirmā studiju gada studentiem, lai veicinātu studenta spriedzes mazināšanos un sekmētu mērķtiecīgu adaptēšanos koledžas pedagoģiskajā vidē. Vadoties no studiju procesa pilnveidošanas iespējām, pētījuma gaitā ir izveidots adaptācijas nedēļas Ievads specialitātē studiju saturs, organizatoriskā forma, adaptēta grupu darba metode, kas sekmē studentu adaptēšanos medicīnas koledžas pedagoģiskajā vidē. Pētījuma hipotēze Pirmā studiju gada studentu adaptēšanās koledžas pedagoģiskajā vidē mazina spriedzi, ja humānas sasvstarpējās attiecības un sadarbība ir studiju procesa komponents un pedagoģiskās palīdzības aktuāls mērķis, t.i.:  docētājs kopā ar studentiem mērķtiecīgi veido pedagoģisko vidi, lai mazinātu negatīvos pārdzīvojumus un lai pārdzīvojums pakāpeniski un nepārtraukti pāraugtu no situatīvi pozitīva stabilā apmierinātībā ar savu pozīciju un darbību pedagoģiskajā vidē;  grupveida un pāru darbība pastiprina studentu un docētāju sadarbību, mazina vides radīto spriedzi, atbrīvo studentu enerģiju mērķtiecīgām studijām;  pedagoģiski organizēta adaptācijas nedēļa „Ievads specialitātē” integrē studentu zināšanas par studiju procesu, profesijas „Māsa” būtību, bet studentu savstarpējā sadarbība un sadarbība ar docētāju nostiprina studiju satura apguves personisko jēgu. Pētījuma uzdevumi:  izpētīt un analizēt teorētiskos avotus par spriedzi, trauksmi un to izraisošiem faktoriem;  analizēt studiju programmas “Māszinības” filozofiju, tās īstenošanu un iespēju potenciālu studentu adaptēšanās pilnveidei;  izpētīt spriedzes cēloņus un noteikt to novēršanas iespējas pirmā studiju gada studentiem;  izstrādāt adaptācijas nedēļas „Ievads specialitātē” satura, metodikas un organizēšanas pedagoģiski psiholoģisko pamatojumu, pastiprinot studentu adaptēšanās iespējas;  praktiski pārbaudīt izstrādātās adaptācijas nedēļas „Ievads specialitātē” saturu un studiju organizēšanas efektivitāti spriedzes mazināšanā, veicot eksperimentālu pētījumu, kurā iesaistīta eksperimentālā un kontroles grupa. Pētījuma metodoloģiskie pamati balstās humānisma koncepcijā, kas tiek īstenota sociālā konstruktīvisma un darbības teorijas pieejā, pamatojoties uz pedagoģijas un psiholoģijas teoriju atziņām. Iepazīstoties ar vairākiem pētījuma veidiem (Denzin, Lincoln, 2003; Flick, 2004, Kroplijs, Raščevska, 2004; Cohen, Manion, et. al., 2000; Geske, Grīnfelds, 2006), promocijas darbam tika izvēlēts kvazieksperimentāls pētījums (Cohen, Manion, et. al., 2000), kas atbilst risināmai problēmai un pētījuma mērķim. Pētījuma metodika izraudzīta, lai konstatētu izmaiņas pētījuma priekšmetā. Pētījums apstiprināja Pirmā studiju gada studentu adaptēšanās veicināšanas modeļa efektivitāti studiju procesā un veicināja studentu adaptēšanos koledžas pedagoģiskajā vidē.en_US
dc.description.abstractANOTATION Adaptation, stress/tension management, social, professional and learning skills are interconnected, actual and essential for people who have decided to continue studies in order to acquire or improve knowledge in profession where part of energy will be devoted to adaptation. The aim of the study: Work out and theoretically prove such pedagogical assistance for the first year students in order to reduce stress and promote targeted adaptation process in college pedagogical environment which is based on the theoretical and experimental research. In result of research there has been worked out Introduction into profession - study content, organizatory form, adapted group work method according to the possibilities of the study process improvement during adaptation week, in order to promote students` adaptation in medical college pedagogical environment. Hypothesis of the research The tension in college pedagogical environment for student adaptation can be reduced if humane mutual relationship and cooperation becomes part of study process, as well as topical target of pedagogical assistance., i.e.:  lecturer is creating pedagogical environment together with students, in order to reduce negative experience and to make experience to grow gradually from situative positive into stable satisfaction with his/her position and activities in the pedagogical environment;  actions in two and in groups enforce cooperation among students and lecturers, reduce tension in the environment, release students energy for targeted studies;  a week of pedagogically organized adaptation „Introduction in speciality” integrates students` knowledge of study process, essence of „Nurse” profession, and students` mutual cooperation and cooperation with lecturer strengthens personal sense of study content learning. Study tasks:  to investigate and analyze theoretical sources on stress, anxiety and causing factors;  to analyze philosophy of study program „Nursing science”, implementation and potential of possibilities for students to develop adaptation;  to investigate causes for tension and to define their prevention for first year students;  to work out psychological grounds for adaptation week „Introduction in speciality” content, methodology and organization, strengthening students` abilities for adaptation;  to verify practically the content and efficiency of study process in tension reduction for the adaptation week „Introduction in speciality”, by making experimental research, where experimental and control groups are involved. The methodological grounds of research are based on conception of humanism, which is used in social constructiveness and action theory approaches, based on opinions of pedagogical and psychological theories. After getting acquainted with several research types (Denzin, Lincoln, 2003; Flick, 2004, Kroplijs, Raščevska, 2004; Cohen, Manion, et. al., 2000; Geske, Grīnfelds, 2006), a near experimental research has been chosen for the promotion work (Cohen, Manion, et. al., 2000), that corresponds to the chosen problem and study aim. The methodology of research has been chosen in order to state changes in the study object. The research confirmed efficiency of the First year student adaptation promotion model in study process and fostered student adaptation in the college pedagogical environment.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.subjectIzglītība, pedagoģija un sportsen_US
dc.titlePirmā studiju gada studentu adaptēšanās medicīnas koledžas pedagoģiskajā vidēen_US
dc.title.alternativeAdaptation of First Year Students to the College Pedagogical Environmenten_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record