Show simple item record

dc.contributor.advisorKokins, Ralfsen_US
dc.contributor.authorOļeņeva, Jūlijaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-01-12T06:49:37Z
dc.date.available2015-01-12T06:49:37Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.other19937en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4658
dc.descriptionElektroniskā versija nesatur pielikumusen_US
dc.description.abstractAnotācija Disertācijas nosaukums ir “Kohelet grāmatas koncepta hebel interpretācijas rabīnistiskajos avotos un Baznīcas Tēvu (Aleksandrijas Didima, Nisas Gregora un Hieronīma) komentāros”. Pētījumam ir uzstādīti šādi mērķi: 1) parādīt, ka jūdu un kristiešu agrīnās ekseģētiskās tradīcijas komparatīvai izpētei ir liela nozīme Bībeles kā arī Kohelet grāmatas izpratnē. Rabīnistisko un patristisko komentāru analīze dod mums arī iespēju paplašināt mūsu bibliskā teksta izpratni; 2) izpētīt un analizēt dažādas rabīnistiskas un patristiskas koncepta-hebel interpretācijas, demonstrēt līdzības un atšķirības interpretatoru domu gaitā un ekseģētiskajās metodēs, un noskaidrot, vai tiešām Baznīcas Tēvi un Rabīni ir piedāvājuši absolūti atšķirīgas hebel (galvenas Kohelet grāmatas tēmas) interpretācijas. Disertācija mēgina pierādīt kā tieši hebel-koncepta izpratne mudināja rabīnus un Tēvus reinterpretēt vai parrākstīt Kohelet teksu ar mērķi padarīr grāmatu pieejamāku savai reliģiskai mācībai un tradīcijai. 3) analizējot avotus, mēģināt identificēt potenciālos ekseģētiskos kontaktus starp divām tradīcijām vēlīnajā antīkajā laikā. Disertācija sastāv no trim nodaļām. Pirmā nodaļa ir veltīta iepriekšējo pētījumu historiogrāfiskam apskatam. Tiek aplūkoti pētījumi vispār par jūdu un kristiešu Bībeles interpretācijām un ekseģētiskiem kontaktiem vēlīnajā antīkajā laikā un arī pētījumi par rabīnistiskajām un patristiskajām Koheleta interpretācijām. Otrā nodaļa velta uzmanību rabīnistiskajām Koheleta interpretācijām, it īpaši Midrāšam Kohelet Rabba, un Baznīcas Tēvu Koheleta komentāriem, kuru darbi tiek pētīti šajā disertācijā. Beidzot darba pēdējā nodaļa tiek veltīta koncepta hebel rabīnistisko un patristisko interpretāciju salīdzinošai analīzei. Secinājumā var teikt, ka koncepta hebel rabīnistisko un patristisko interpretāciju komparatīva analīze parāda, ka, neskatoties uz abu tradīciju atšķirīgām ekseģētiskām metodēm un teoloģiskām prioritātēm un interesēm, koncepta hebel izpratne un interpretācijas kādā ziņā ir līdzīgas. Runājot par tēmām, kas Koheleta grāmatā tiek novērtēti kā hebel rabīnistiskie un patristiskie ekseģēti reinterpretē jeb pārraksta biblisko tekstu ar mērķi mainīt teksta nozīmi un pasargāt to no Koheleta pesimistiskā noskaņojuma, lai padarīt grāmatu pieejamāku savai reliģiskajai tradīcijai. Tātad šī līdzīgā pieeja Koheleta grāmatas izpratnei dod mums iespēju mēģināt runāt par iespējamiem kontaktiem starp jūdu un kristiešu ekseģētiskajām tradīcijām. Atslēgvārdi: Koheleta grāmata, rabīnistiskā ekseģēze, patristiskā ekseģēze, jūdu-kristiešu ekseģētiskie kontaktien_US
dc.description.abstractAbstract The title of the thesis is “The Interpretation of the Concept of Hebel in the Book of Qohelet in Rabbinic Sources and in the Commentaries of the Church Fathers Didymus of Alexandria, Gregory of Nyssa, and Jerome”. The research has several aims: 1) to demonstrate that the comparative study of early biblical exegesis in Jewish and Christian traditions plays an important role in understanding the Bible in general and the Book of Qohelet in particular. Therefore analysis of rabbinic and patristic commentaries gives us possibility to improve our understanding of biblical texts; 2) to examine and analyze various rabbinic and patristic interpretations of hebel concept, to show similarities or differences in the train of thought and exegetical methods, and to identify do Church Fathers and Rabbis offer fundamentally different interpretations of hebel (the main theme of the Book of Qohelet) or we should modify this notion? 3) by analysis of the sources to attempt to identify evidence of potential encounters between the two traditions (Jewish and Christian) in their interpretation of the Scripture in the Late Antiquity. The research presents the study in comparative exegesis and the history of biblical interpretation. Therefore, it is based on exegetical method which at the same time discovers the specific features of each commentator and also comprehends the essence of the relations between Judaism and Christianity through the biblical exegesis of these two religious traditions. The thesis consists of three parts. The first chapter is devoted to the historiographic survey of previous studies on Jewish-Christian biblical interpretations and exegetical encounters in Late Antiquity in general, and on the studies on rabbinic and patristic interpretations of Qohelet in particular. Second part will pay attention to rabbinic interpretations of Qohelet, especially to Midrash Qohelet Rabbah and to commentaries on Qohelet of Church Fathers whose works I am using in my study. Finally, the next extensive part of the thesis will deal with comparative analysis of interpretations of hebel-concept in the selected sources. To conclude, I would like to state that the comparative analysis of the interpretation of hebel-concept carried out in this thesis has demonstrated the common understanding and similarity in exegetical approaches to the book of Qohelet in rabbinic and patristic exegesis in Late Antiquity. Therefore, the thesis has again emphasized the idea that the comparative study of early biblical exegesis in Jewish and Christian traditions plays an important role in understanding the Bible in general and the Book of Qohelet in particular. In spite of obviously different exegetical methods and interests of both traditions, the understanding of hebel and events denoted by it is to some extent similar. While speaking about hebel-concept in the book of Qohelet rabbinic and patristic exegetes turn to the reinterpretation or rewriting in order to change the meaning of the text, to save it from its pessimism and to make the book acceptable for their religious tradition. Thus, having identified these interpretative similarities, we can attempt to assume the existence of potential encounters between Jewish and Christian exegetical tradition. Keywords: the Book of Qohelet, rabbinic exegesis, patristic exegesis, Jewish-Christina exegetical encounters.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTeoloģija un reliģiju zinātneen_US
dc.subjectReliģija un teoloģijaen_US
dc.titleKoheleta grāmatas koncepta hebel interpretācijas rabīnistiskajos avotos un Baznīcas Tēvu (Aleksandrijas Didima, Nisas Gregora un Hieronīma komentāros)en_US
dc.title.alternativeTHE INTERPRETATION OF THE CONCEPT OF HEBEL IN THE BOOK OF QOHELET IN RABBINIC SOURCES AND IN THE COMMENTARIES OF CHURCH FATHERS DIDYMUS OF ALEXANDRIA, GREGORY OF NYSSA, AND JEROMEen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record