Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem lasītprasmes pilnveides apguve modelēšanas kontekstā
Author
Ruska, Elva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skribanovska, Zane
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem lasītprasmes pilnveides apguve modelēšanas kontekstā. Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski izzināt vingrinājumu un artikulācijas modeļu efektivitāti lasītprasmes apguvē, modelēšanas procesā, vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonētiskiem traucējumiem. Izvirzītā mērķa īstenošanai pētījuma ietvaros veikti šādi uzdevumi: •Izzināt dažādu autoru atziņas par vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. •Raksturot vingrinājumus un artikulācijas modeļus kā logopēda koriģējoši attīstošās darbības līdzekli. •Veikt pētījumu pat lasītprasmes pilnveides apguves iespējām vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. Teorētiskās daļas izklāstā izzināta un aprakstīta modeļu iekļaušana koriģējoši attīstošajā darbībā bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem, tai skaitā atspoguļoti: •Vecākā pirmsskolas vecuma bērni ar skaņu izrunas traucējumiem •Fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanas darba posmi saistībā ar modelēšanu •Lasītprasmes apguve modelēšanas skatījumā Empīriskajā daļā veikts pedagoģiskais pētījums par par lasītprasmes pilnveides apguves iespējām vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem, izmantojot modeļus, kura ietvaros aprakstīta: •Pētījuma izmantoto metožu apraksts un analīze •Bērnu grupas sākotnējā logopēdiskā izpēte attīstības veselumā •Vingrinājumu un modeļu atlase koriģējoši attīstošās darbības veikšanai •Pētījuma iegūto datu apkopošana un rezultātu analīze Pētījumā izvirzītā hipotēze: Lasītprasmes pilnveides apguve būs sekmīgāka, ja logopēds izzinās bērnu runas attīstības īpatnības un novērsīs fonētiski fonemātiskos traucējumus, izmantojot atbilstošus vingrinājumus un artikulācijas modeļus – ir pārbaudīta un apstiprinājusies. Diplomdarba apjoms: 106 lpp., tai skaitā 17 tabulas, 15 attēli, 15 pielikumi, 63 izmantotās literatūras un informācijas avoti. The title of the work: Oldest preschooler with phonetic - phonematic disorders reading literacies improvement in context of modeling. Aim of the study: Theoretically and practically find out the effectiveness of exercise and articulation models in learning of reading skills by modeling process for older pre-school children with phonetic phonemic disorders. The following tasks were carried out within the framework of the research for the purpose: •Find out the insights of different authors about oldest preschool age children with phonetic phonemic disorders; •Characterize exercises and articulation patterns as a speech therapist's corrective developing means of action; •Carry out a study on the possibilities perfecting learning of reading skills of oldest preschool children with phonetic phonemic disorders. The theoretical part outlines the inclusion of models in corrective developing activities for children with phonetic phonemic disorders, including: •Oldest preschool age children with sound pronunciation disorders; •Stages of work to prevent phonetic phonemic disorders regarding modeling; •Learning of reading skills by modeling view. In the empirical part, a pedagogical study has been conducted on the possibilities of perfecting learning of reading skills of oldest preschool age children with phonetic phonemic disorders using models that describe: •Description and analysis of methods used in the study; •Initial speech therapy assessment on whole development of the group of children; •Selection of exercises and models for carrying out activities of corrective development; •Compilation of the data obtained from the research and analysis of the results. Research hypothesis: Perfecting learning of reading skills will be more successful if the speech therapist is aware of the peculiarities of children's speech development and prevent phonetic phonemic disorders by using appropriate exercises and articulation models - tested and confirmed. The work consists of: 106 pages, including 17 tables, 15 pictures, 15 appendices, 63 sources of literature and information.