1-3 gadīgu bērnu kustību daudzveidības nodrošināšana pedagoģiskajā procesā
Author
Medisa, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats: 1-3 gadīgu bērnu kustību daudzveidības nodrošināšana pedagoģiskajā procesā. Darba autore: Ieva Medisa Darba mērķis: teorētiski izzināt un praktiski pamatot vides un pedagoģiskā procesa organizācijas nosacījumus bērnu daudzveidīgu kustību veicināšanai. Darba pirmajā nodaļā atsaucoties uz pedagoģijas literatūrā sastopamajām definīcijām tika skaidrota kustību, fizisko aktivitāšu jēdzieniskā nozīme 1-3 gadīga bērna attīstības kontekstā. Tāpat tika pētīta konkrētā vecumposma - “absorbējošā prāta” teorija, kustību nepieciešamība un dabīga tiekšanās pēc daudzveidīgām kustībām, brīvības realizēšanai. Apskatītas tiek arī kustību nozīme pirmsskolas izglītības programmas noteiktajās vadlīnijās un izvirzītjos uzdevumos. Teorētiskās literatūras analīzi caurvij humānās pedagoģijas atziņas, pieņemot, ka bērna attīstība jāvērtē kopveselumā, ņemot vērā individuālo attīstibas tempu, intereses, vajadzības un pieredzi. Kustība tiek apskatīta kā bērna attīstību veicinošs resurss. Pirmās nodaļas iztirzājumā varam meklēt atbildes uz jautājumiem par fiziskās un garīgās attīstības kopsakarībām, tāpat apzināti tika veidots konkrētā vecumposma bērna profils, lai labāk izprastu bērna attīstības straujo tempu, veicinošos faktorus, normālas attīstības kritērijus, bērna vajadzības un intereses. Šāda pieeja ļāvusi konstruktīvi vērtēt vides un pedagoga noteicošo lomu bērna attīstībā, nodrošinot daudzveidīgas kustības caur jēgpilnu un plānotu pedagoģisko procesu. Otrajā nodaļā tika veikta praktiskā izpēte, kurā tiek veidots pētāmās grupas bērnu raksturojums, fiksēts pedagoģiskais novērojums pamatkustību iespēju nodrošināšanā 10 dienu garumā. Nodaļā iekļauti arī vecāku anketēšanas rezultāti, intervija ar grupas pedagogu un nozares speciālistiem. Attiecīgi pētījumā ne vien konstatēju 1-3 gadīgu bērnu reālo situāciju fiziskās attīstības un veselības jomā, bet arī sniedzu atbildi uz pētījuma jautājumu – “Kā organizēt pedagoģisko procesu pirmsskolā, lai nodrošinātu 1-3 gadīgu bērnu daudzveidīgu kustību iespējas?” sniedzot ieteikumus pedagogiem un aprūpētājiem bērnu daudzveidīgu kustību nodrošināšanai. Atslēgvārdi: pamatkustības, bērnu attīstība, kustību rotaļas, pirmsskolas vide Kvalifikācijas darbs sastāv no 53 lappusēm, iekļaujot. – 7 tabulas, 15 attēli, 5 pielikumi. Izmantoti 35 informācijas avoti. Qualifiction work theme: Ensuring movement diversity to children 1-3 years old in the pedagogical process. Author: Ieva Medisa Objective of the study: Theoretically explore and jutify in practice environmental and pedagogical process organization conditions to ensure movement diversity promotion. In first chapter refferring to the pedagogical literature we can found definitions, conceptual meaning of movements and explenation of movements and physical activities in the context of the development of a 1- 3 year old children. The theory of the 'absorbing mind', need for movement and the natural aspiration for movement diversity as a realization of freedom, were also studied. The role of movements in the guidelines and tasks set by the pre-school education program is considered as well. The analysis of theoretical literature is guided by the findings of human pedagogy, assuming that the child's development should be assessed in the overall context, taking into account the pace of individual development, interests, needs and experience. Movement is considered as a child development resource. In the discussion of the first chapter we can look for answers to the questions about the interconnections between physical and mental development and to understand the pace of development, contributing factors, criteria of normal development, needs and interests the child’s age profile is made. This approach has enabled a constructive assessment of emvironmental and educator decisive role in the child’s development by providing a variety of movements through meaningful and planned pedagogical process. The second chapter contains practical research data – group characteristics, fixed pedagogical observation of basic movement providing and opportunities in 10 days. The chapter also includes the results of the parents' questionnaire, analysis of interviews with the group's teachers and industry experts. Studies have shown a 1 - 3 year-old children's real situation in physical development and overall health issues, but also gave the answer to the research question - "How to organize the teaching process in preschool, to provide 1-3 year-old children a diverse range of motion?" by giving recommendations to educators and caregivers to ensure diverse movements of children. Keywords: basic movements, child development, motion games, preschool environment Qualification work consists of 53 pages, including - 7 tables, 15 images, 5 attachments. 35 sources of information have been used.