Zīmju un verbālās valodas bilingvālā mācību metode bērniem ar dzirdes traucējumiem
View/ Open
Author
Zaiceva, Inamora
Co-author
Rēzeknes Augstskola. Izglītības un dizaina fakultāte. Personības socializācijas pētījumu institūts
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Brokāne, Larisa
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Promocijas darba problēmas būtību nosaka pretruna starp valsts politiku bērnu ar dzirdes traucējumiem izglītošanā un izglītības iestāžu gatavību iekļaut šos bērnus un nodrošināt tiem sasniedzamus standartam atbilstošus mācību rezultātus, kā arī pretrunas starp bērna attīstības iespējām un vecāku izpratni par bērnam piemērotas izglītības iestādes izvēli, kas nodrošinātu viņa spēju un prasmju pilnvērtīgu attīstību.
Līdz ar to pētījuma mērķis ir apzināt valodas attīstības problēmas bērniem ar dzirdes traucējumiem, izpētot izpētīt zīmju un verbālās valodas vienotības sakarību, un, uz tās balstoties, pilnveidot zīmju un verbālās valodas bilingvālo mācību metodi bērniem ar dzirdes traucējumiem.
Pētījuma uzdevumi ietver zinātnisko teoriju analīzi par pētījuma problēmu, lai noskaidrotu bilingvisma izglītības iespējas bērniem ar dzirdes traucējumiem saistībā ar socializācijas iespējām izglītības iestādē.
Teorijas analīzes rezultātā atklājas zīmju un verbālās valodas likumības pedagoģiskajā darbībā bērniem ar dzirdes traucējumiem. Empīriskā pētījuma rezultātā konstatēta zīmju un verbālās valodas līmeņu pozitīvā dinamika, kas liecina par pētījumā iesaistīto bērnu valodu apguves praktisko lietojumu, nosakot tālāko piemērotas izglītības iespēju izvēli, kā arī zīmju un verbālās valodas bilingvālās mācību programmas izveidi bērniem ar dzirdes traucējumiem. The essence of the problem depicted in the doctoral thesis is determined by the contradiction between the national policy in education of hearing impaired children and the readiness of educational establishments to include hearing impaired children and ensure the learning outcomes that are achievable and correspond to the standards, as well as by the contradiction between the development possibilities of the children and understanding of their parents about the choice of the educational establishment which is suitable for the child and ensures full value development of child’s skills and abilities.
The aim of the research is to gather information about the problems of language development for hearing impaired children and to study the interconnection of the sign language and the spoken/written language, and, on the basis of the aforementioned research to perfect the bilingual method for acquisition of the sign language and the spoken/written language for hearing impaired children.
The objectives of the research include the analysis of scientific theory on the problem of the research in order to find out the possibilities of bilingualism for hearing impaired children in connection with the possibilities of socialisation in an educational establishment.
The result of the analysis of the theory depicted interconnection between the sign language and the spoken/written language in pedagogical work with hearing impaired children. In the result of empiric research it was detected that there is a positive dynamics of the sign language and the spoken/written language which is proven in practical use of mastered language by the children who are involved in the study; it determines the choice of further educational possibilities, as well as the development of curricula of learning the sign language and the spoken/written language for hearing impaired children.