Sociālo mediju lietošanas saistība ar Es-koncepciju pusaudžiem
Author
Haritons, Ernijs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Umbraško, Solvita
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kāda ir saistība starp sociālo mediju lietošanu un Es-koncepciju pusaudžiem. Pētījumā piedalījās 61 astoņpadsmit gadus veci pusaudži (74% meitenes un 26% zēni). Dati tika ievākti interneta vidē, izmantojot divas pašnovērtējuma aptaujas, H. Mārša (Herbert Marsh) un kolēģu izstrādāto Pašraksturojuma aptauju II - īso versiju (Self-Description Questionnaire II - short; SDQII-S, Marsh, Ellis, Parada, Richards, & Heubeck 2005), un šī darba ietvaros izveidotu aptauju par sociālo mediju lietošanu. Pētījuma rezultāti parādīja, ka pastāv statistiski nozīmīga negatīva sakarība starp sociālo mediju lietošanu un attiecībām ar vecākiem. Pastāv arī statistiski nozīmīga pozitīva sakarība starp fiziskajām spējām un sociālo mediju lietošanu, tostarp divām sociālo mediju lietošanas skalām – aktīvas ikdienas lietošanas un stresa lietošanas skalām, kā arī pastāv statistiski nozīmīga sakarība starp aktīvu ikdienas lietošanu un apmierinātību ar fizisko izskatu. The aim of this study was to find the relation between the use of social media and adolescents’ self-concept. 61 adolescents (74% girls and 26% boys) who were eighteen years of age participated in the study. Data was collected on the Internet using two self-assessment questionnaires that included Self-Description Questionnaire II - short; SDQII - S (Marsh, Ellis, Parada, Richards, & Heubeck, 2005), developed by Herbert Marsh and his collegues and a questionnaire that was created during this study, which assessed the use of social media. The results of the study showed that there is a statistically significant negative relationship between the use of social media and relationships with parents. There is also a statistically significant positive relationship between physical abilities and the use of social media, including two scales of the social media use questionnaire - active daily use and stress use, and there is a statistically significant relationship between active daily use and satisfaction with physical appearance.