Vecāku audzināšanas stils saistībā ar pašcieņu un sociālo trauksmi jauniem pieaugušajiem
Автор
Ņevidomska, Aleksandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Дата
2019Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darba tēma ir „vecāku audzināšanas stils saistībā ar pašcieņu un sociālo trauksmi jauniem pieaugušajiem”. Darbā tiek apskatīta vecāku audzināšanas stila nozīme pašcieņā un sociālajā trauksmē. Darba mērķis ir noskaidrot, vai pastāv saistība starp vecāku audzināšanas stilu, pašcieņu un sociālo trauksmi jauniem pieaugušajiem. Kā arī atbildēt uz uzdoto pētījuma jautājumu - kā vecāku audzināšanas stils prognozē jauno pieaugušo pašcieņu un sociālo trauksmi. Pētījumā tika iekļauti jaunie pieaugušie vecumā no 19 līdz 29 gadiem. Kopumā piedalījās 60 respondenti, no tiem 36 sievietes un 24 vīrieši. Lai veiktu pētījumu tika izmantotas trīs aptaujas - Rozenberga pašcieņas aptauja (Rosenberg Self-Esteem Scale, Rosenberg, 1965), sociālās trauksmes aptauja (Social Interaction Anxiety Scale;SIAS; Mattick & Clarke, 1989) un vecāku autoritātes novērtējuma aptauja (The Parental Authority Questionaire – PAQ, Buri, 1991). Pētījumā tika konstatēta negatīva saistība starp mātes autoritatīvo audzināšanas stilu un sociālo trauksmi jauniem pieaugušajiem. Šī pētījuma rezultāti norāda arī uz to, ka pastāv negatīva saistība starp tēvu autoritatīvo audzināšanas stilu un sociālo trauksmi jauniem pieaugušajiem. Statistiski nozīmīga negatīva saistība tika konstatēta starp pašcieņu un sociālo trauksmi jauniem pieaugušajiem. Atbildot uz pirmo uzdoto pētījuma jautājumu var secināt, ka pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp vecāku audzināšanas stiliem, pašcieņu un sociālo trauksmi jauniem pieaugušajiem. Atbildot uz otro uzdoto pētījuma jautājumu, var secināt, ka viens no sociālās trauksmes ietekmējošajiem faktoriem pēc pētījuma rezultātiem ir tēva pieļaujošais audzināšanas stils, kas izskaidro 29% no sociālās trauksmes. Tēva pieļaujošais audzināšanas stils ir vienīgais, kas ietekmē sociālo trauksmi. The subject of bachelor's work is “parenting style in terms of self-esteem and social anxiety for young adults.” The work looks at the importance of parenting style in self-esteem and social anxiety. The job aims to see if there is a relationship between parenting style, self-esteem and social anxiety for young adults. As well as answering the asked study question - how the parenting style predicts the self-esteem and social anxiety of young adults. The study included young adults aged 19 to 29. A total of 60 respondents participated, of which 36 women and 24 men. Three surveys were used to carry out the study: the Rozenberg Self-Esteem Scale (Rosenberg, 1965), the Social Interaction Anxiety Scale (SIAS; Mattick & Clarke, 1989) and the Parental Authority Questionaire (PAQ, Buri, 1991). The study found a negative relationship between the mother's authoritative parenting style and social anxiety among young adults. The results of this study also indicate that there is a negative relationship between fathers' authoritative parenting style and social anxiety for young adults. A statistically significant negative relationship was found between self-esteem and social anxiety in young adults. In response to the first question of the study, it can be concluded that there are statistically significant relationships between parenting styles, self-esteem and social anxiety in young adults. In response to the second question of the study, it can be concluded that one of the factors influencing social anxiety after the results of the study is the father's permissive parenting style, which explains 29% of social anxiety. The father's permissive parenting style is the only one that affects social anxiety.