Tēvu iesaiste pirmsskolas vecuma bērnu aprūpē un audzināšanā, vecāku depresijas simptomi un bērnu uzvedības problēmas
Author
Kuļikovska, Solvita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas sakarības pastāv starp tēvu iesaisti pirmsskolas vecuma bērnu aprūpē un audzināšanā, vecāku depresijas simptomiem un bērnu uzvedības problēmām. Pētījuma respondenti bija bioloģiskie vecāki bērnam bez hroniskas saslimšanas un attīstības traucējumiem, vecumā no 3 līdz 5 gadiem, kas dzīvo kopā, un pētījuma veikšanas brīdī bija sasnieguši vismaz 21 gada vecumu. Pētījumā piedalījās 110 vecāku pāri, kuros 110 bija mātes vecumā no 23 līdz 49 gadiem (M=34,94, SD=4,57) un 110 bija tēvi vecumā no 27 līdz 59 gadiem (M=36,89, SD=5,82). Pētījumā tika izmantota Depresijas, trauksmes, stresa aptauja (Lovibond & Lovibond, 1995), Pirmsskolas vecuma bērnu uzvedības novērtējuma anketas (1,5-5 gadi) vecāku forma (Achenbach & Rescorla, 2000) un Tēvu iesaistes aptauja - īsā forma (Hawkins et al., 2002), kurai pētījuma ietvaros tika veikta sākotnējā adaptācija. Pētījuma mērķis tika sasniegts un galvenie secinājumi ir: pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības māšu un tēvu depresijas simptomu novērtējumos; augstākam tēvu novērtējumam par savu iesaistīšanos bērna aprūpē un audzināšanā, ir negatīva sakarība ar tēvu novērtējumu par bērnu uzvedības problēmām; tēvu depresijas simptomiem ir pozitīva saistība ar bērnu uzvedības problēmām (tēvu novērtējumā); pirmsskolas vecuma bērnu internalizētu uzvedību prognozē augstāki depresijas simptomi tēviem kopā ar zemāku tēvu iesaisti (tēvu novērtējumā), savukārt bērnu eksternalizētu uzvedību prognozē depresijas simptomi tēviem; tēvu iesaisti (tēvu novērtējumā) prognozē lielāka tēvu iesaiste (māšu novērtējumā) kopā ar zemiem tēvu novērtējumiem par bērnu eksternalizētās uzvedības problēmām. Pārējās konstatētās mainīgo saistības ir aprakstītas un analizētas pētījuma ietvaros. The aim of the present study was to examine associations between father involvement, parental depression symptoms and behavior problems in preschool children. Participants were biological parents of preschool children (ages 3-5) without chronic diseases or development disorders, Parents lived together and were at least 21 year old. There were 110 familys from which 110 were mothers ages 23-49 (M=34,94, SD=4,57) and 110 fathers ages 27-59 (M=36,89, SD=5,82). Depression Anxiety Stress Scales (DASS-42, Lovibond & Lovibond, 1995) and Child Behavior Checklist (CBCL) for ages 1,5 to 5, Caregiver Report Form, (Achenbach & Rescorla, 2000) was used and Inventory of Father Involvement – short form (IFI-SF, Hawkins et al., 2002) which primary adaptation was made during the study. The aim of present study was reached and the main conclusions are: there are statistical significant differences between ratings of parental depression sypmtoms; self-assessed father involvement has a negative association with children behavior problems; father’s depression symptoms have positive association with children behavior problems; father’s depression symptoms together with lower ratings of self assessment of father’s involvement predicts internalized bahavior problems in children; father’s depressive symptoms predicts externalized behavior problems in children; mother’s ratings of father involvement together with lower father’s ratings of externalized behavior problems in children predicts self-assessed father involvement. These and the rest of findings are discussed in the present study.