Virtuālās draudzības un pašefektivitātes novērtējuma saistība ar problemātisku interneta lietošanu pusaudžiem
Author
Svirska, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Pirsko, Laura
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Darba mērķis bija izpētīt, kādas saistības pastāv starp virtuālo draudzību, pašefektivitāti, problemātisku interneta lietošanu un demogrāfiskās aptaujas rādītājiem pusaudžiem, kā arī atsevišķi zēniem un meitenēm; un kā šie mainīgie prognozē virtuālo draudzību. Pētījumā piedalījās 288 pusaudži vecumā no 11 līdz 18 gadiem (M = 13,96), no tiem 139 zēni (M = 14,22) un 149 meitenes (M = 13,72). Pētījumā tika izmantotas aptaujas, kas adaptētas šī darba ietvaros: 1. Problemātiskas interneta lietošanas skala pusaudžiem, 2. Virtuālās draudzības skala, 3. Pašefektivitātes skala bērniem. Pētījuma rezultātā tika konstatētas statistiski nozīmīgas korelācijas starp virtuālo draudzību, problemātisku interneta lietošanu un pašefektivitāti. Virtuālā draudzība statistiski nozīmīgi pozitīvi korelē ar pašefektivitāti, savukārt, negatīvi ar problemātisku interneta lietošanu. Meitenes uzrāda augstākus virtuālās draudzības rādītājus, problemātiskāku interneta lietošanu un zemākus pašefektivitātes rezultātus. The aim of this work was to explore the relevance of adolescent online friendship, self-efficacy assessment, problematic use of internet and demographic data, additionally identify for boys and girls separately, and how these variables predict virtual friendship. Data were collected from 288 adolescents aged 11 to 18 years (M = 13,96), 139 boys (M = 14,22) and 149 girls (M = 13,72). Participants completed questionnaires, which were adapted within this work: 1. Problematic Internet Use Scale in adolescents PIUS-a, 2. Online Friendship Scale, 3. Self-Efficacy Questionnaire for Children SEQ-C. It was found that the relationship between the online friendship, problematic internet use and self-efficacy are statistically significant. There is statistically significant positive correlation between online friendship and self-efficacy and negative between online friendship and problematic use of internet. As for girls, they show higher levels of online friendship, more problematic use of internet, and lower self-efficacy results.