Skolēna pētnieciskās prasmes attīstība dabaszinību mācību procesā pamatskolā (5.-6.klasē)
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
N/A
Abstract
Daiga Kalniņa
Skolēna pētnieciskās prasmes attīstība dabaszinību mācību procesā pamatskolā (5. – 6. klasē)
Anotācija
Skolēna pētnieciskās prasmes attīstība kā pamats mūžizglītībai ir kļuvusi par dabaszinību mācību procesa uzdevumu. Veiktā pētījuma mērķis ir apzināt pētnieciskās darbības būtību un izpētīt pētnieciskā procesa likumības 5. – 6. klasēs, iespēju to pilnveidot, izstrādāt un pārbaudīt didaktisku pētnieciskās prasmes attīstības modeli dabaszinībās skolēnu pētnieciskās prasmes attīstībai. Lai to sasniegtu, ir apzināta esošā situācija Lai to sasniegtu, ir apzināta esošā situācija un skolotāju gatavība, izveidota jaunāko pamatskolas skolēnu pētnieciskās prasmes definīcija, precizēts pētnieciskās prasmes saturs, izveidoti tās kritēriji, rādītāji un prasmes līmeņu apraksts, izveidots, aprakstīts un praksē pārbaudīts didaktisks pētnieciskās prasmes attīstības modelis dabaszinībās.
Atslēgas vārdi: pētnieciskā prasme, dabaszinību mācību process, pētnieciskā pieeja, 5. un 6. klase
Daiga Kalniņa Development of pupil inquiry skill in science teaching learning process at primary school (Grades 5th and 6th) Annotation Pupil inquiry skill development as the foundation for lifelong learning has become a task for science teaching and learning. The aim of the conducted research is to identify the nature of inquiry activity and inquiry process in Grades 5th and 6th, the opportunity to improve, develop and test experimental didactic model for development of the inquiry skill in sciences. To attain the aim a needs analysis has been conducted, an primary school pupil’s inquiry skill and its components has been conducted, inquiry skill criteria, indicators and the description of inquiry skill levels have been created, a model for the development of inquiry skill in sciences has been created and tested. Keywords: inquiry skill, science teaching learning process, inquiry approach, 5th and 6th grade
Daiga Kalniņa Development of pupil inquiry skill in science teaching learning process at primary school (Grades 5th and 6th) Annotation Pupil inquiry skill development as the foundation for lifelong learning has become a task for science teaching and learning. The aim of the conducted research is to identify the nature of inquiry activity and inquiry process in Grades 5th and 6th, the opportunity to improve, develop and test experimental didactic model for development of the inquiry skill in sciences. To attain the aim a needs analysis has been conducted, an primary school pupil’s inquiry skill and its components has been conducted, inquiry skill criteria, indicators and the description of inquiry skill levels have been created, a model for the development of inquiry skill in sciences has been created and tested. Keywords: inquiry skill, science teaching learning process, inquiry approach, 5th and 6th grade