Izglītības vadības un pedagoģiskie risinājumi mobinga mazināšanai skolā
Author
Matisone-Jonāne, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Baranova, Sanita
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Agneses Matisones-Jonānes bakalaura darba „Izglītības vadības un pedagoģiskie risinājumi mobinga mazināšanai skolā” mērķis ir izpētīt izglītības iestādes vadītāja pienākumus un rīcību mobinga situācijā skolā un tās risināšanā. Bakalaura darba vadītāja: docente Dr.paed. Sanita Baranova. Bakalaura darbā izvirzīti 5 uzdevumi: raksturot mobinga izpratni un tā izpausmes skolā; analizēt mobinga izpausmes veidus pamatskolā; pētīt izglītības iestādes vadītāja darbības un pienākumus mobinga situācijā; veikt pētījumu par mobinga situāciju izglītības iestādē un analizēt pētījuma rezultātus; izstrādāt priekšlikumus izglītības iestādes vadībai un skolotājiem rīcībai mobinga gadījumos skolā. Teorētiskajā daļā veikta mobinga izglītībā teorētiskā izpēte, raksturota mobinga jēdziena izpratne un ar to saistītie jēdzieni, mobinga veidi un mobinga izpausme izglītības iestādē. Aplūkota izglītības iestādes vadītāja loma mobinga problēmas risināšanā skolā. Bakalaura darba ietvaros veikts empīriskais pētījums par to, vai skolotāji ir informēti, kas ir mobings, vai un ar kādiem mobinga veidiem ir nācies saskarties, vai skolotāji ir informēti/ kompetenti mobinga situācijā, kā arī, kā un kādā veidā izglītības iestādes vadītājs var palīdzēt skolotājam risināt mobinga situāciju izglītības iestādē. Empīriskajā pētījumā piedalījās arī divas Rīgas vispārējās izglītības iestādes vadītāju vietnieces, kuras atbildēja uz intervijas 5 jautājumiem. Kā empīriskā pētījuma metodes tika izmantotas anketēšana un intervija. Bakalaura darba kopējais apjoms ir 64 lappuses, tajā ietilpst 1 tabula, 16 attēli, 3 pielikumi, 101 literatūras avoti 5 valodās – latviešu, angļu, krievu, vācu un zviedru. Atslēgas vārdi: mobings, vardarbība, izglītības iestādes vadītājs, skola, skolotājs. The objective of the work Bachelor Agneses Matisones - Jonanes - “Educational management and pedagogical solutions to reduce mobing in school”, is to study the duties and behaviour of the head of the educational establishment in the school situation and in its resolution. Scientific advisor: Dr. Paed., dover Sanita Baranova. The work of the bachelor has 5 tasks: to describe the understanding of mobings and its manifestations in school; to analyze the forms of mobing in primary school; to study the activities and responsibilities of the head of the educational institution in the mobing situation; to carry out a study on the mobing situation in the educational institution and to analyze the results of the study; to develop proposals for the management of the educational institution and the action of teachers in cases of bingle at school. The theoretical study of mobings education has been carried out in the theoretical part, describes the understanding of the concept of mobings and the associated concepts, the types of mobing and the expression of mobing in the educational establishment. The role of the head of the educational establishment in tackling the problem of mobings at school is examined. The study carried out an empirical study on whether teachers have been informed about what constitutes mobing or what types of mobing have been encountered, whether teachers are informed/competent in the mobing situation, and how and how the head of the educational establishment can help the teacher to address the mobing situation in the educational establishment. The empirical study also involved two deputy leaders of Riga's general education institution, who answered 5 questions from the interview. Questionnaire survey and interviewing have been used as a method of quantitative research. The total amount of bachelor's work is 64 pages, 1 table, 16 illustrations, 3 attachments, In thesis are used 101 literature sources, bibliographical andother information in 5 languages – Latvian, English, Russian, German and Swedish. Key words: Mobings, Violence, Head of Educational Institution, School, Teacher.