Sižetsēriju attēlu izmantošana stāstītprasmes sekmēšanai 5-6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību
Author
Sapala, Anda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba autore: Anda Sapala Diplomdarba tēma: Sižetsēriju attēlu izmantošana stāstītprasmes sekmēšanai 5–6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Pētījuma mērķis: Teorētiski izpētīt un koriģējoši attīstošā darbībā pārbaudīt sižetsēriju attēlu efektivitāti stāstītprasmes attīstības sekmēšanā 5–6 gadus veciem bērniem ar VSNA. Darba teorētiskā daļā tiek analizēta pedagoģiskā, psiholoģiskā ar logopēdiju saistītā literatūra par bērnu vecumposma attīstības īpatnībām, valodas sistēmas nepietiekamas attīstības izpausmēm saistītajā runā un stāstītprasmes veicināšanas iespējām 5–6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Teorētiskās atziņas galvenokārt balstās uz logopēdu, pedagogu, psihologu – J.Lūses, S.Tūbeles (Lūse, Tūbele, 2012), I.Cuperes (Cupere, 2011), V.Gluhova (Глухов, 2002, 2014), R.Levinas, (Левина, 1967), V.Bikovas (2017), T.Filičevas (Филичева, 2012), T.Tkačenko (Ткаченко, 2004, 2006, 2008), L.Volkovas (Волкова, 1998) u.c. nostādnēm. Pētnieciskajā darbā izmantoti V.Gluhova (Глухов, 2002, 2014), T.Tkačenko (Ткаченко, 2006, 2008), N. Iļjakovas (Ильякова, 2007) un A.Kondrovas, M. Rozenfeldes, A. Tereško, I. Želves (Kondrova, Rozenfelde, Tereško, Želve, 2013) metodiskie ieteikumi stāstītprasmes veicināšanai, izmantojot sižetsēriju attēlus. Praktiskajā daļā veikta bērnu stāstītprasmes sākotnējā analīze. Veikta pedagoģiskā novērošana, lai izpētītu valodas attīstības un bērna personības īpatnības, ka arī vērtēts bērnu stāstītprasmes līmenis. Atkārtotā valodas pārbaude pierādīja, ka 5–6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību, izmantojot sižetsēriju attēlus, uzlabojies stāstītprasmes līmenis. Saskaņā ar iegūtajiem datiem gandrīz visiem pētāmas grupas bērniem ir novērojama pozitīva dinamika, stāstot par sižetsēriju attēliem. Diplomdarba struktūrā ir 63 lappuses, 4 attēli, 2 tabulas, 17 pielikumi un 65 literatūras un informācijas avoti. Atslēgas vārdi – valodas sistēmas nepietiekama attīstība, stāstītprasme, sižetsēriju attēli. Author of the paper: Anda Sapala Topic of the paper: Promotion of narrative skills for children 5–6 year of age with developmental language disorder using by story-sequencing images. Goal of research: To study theory and test in corrective and developing practice the efficiency of story-sequencing images to enhance narrative skills of 5–6 years old children with DLD. The theoretical part of the paper analyses pedagogical, psychological speech therapy-related literature on specific features of ages of children, manifestations of developmental language disorder in associated speech and possibility to enhance narrative skills in 5–6 years old children with developmental language disorder. Theoretical conclusions are mainly based on viewpoints of speech therapists, pedagogues, psychologists – J.Lūse, S.Tūbele (Lūse, Tūbele, 2012), I.Cupere (Cupere, 2011), V.Gluhova (Глухов, 2002, 2014), R.Levina, (Левина, 1967), V.Bikova (2017), T.Filičeva (Филичева, 2012), T.Tkačenko (Ткаченко, 2004, 2006, 2008), L.Volkova (Волкова, 1998) and others. Methodical recommendations on enhancing narrative skills through story-sequencing images by V.Gluhova (Глухов, 2002, 2014), T.Tkačenko (Ткаченко, 2006, 2008), N. Iļjakovas (Ильякова, 2007) and A.Kondrovas, M. Rozenfeldes, A. Tereško, I. Želves (Kondrova, Rozenfelde, Tereško, Želve, 2013) are used in the paper. The practical part includes initial analysis of narrative skills of children. Pedagogic monitoring was performed to research language development and specific characters of children; and general narrative skills’ level of children was assessed. The repeated language test proved that, if using story-sequencing images for children aged 5–6 and suffering from developmental language disorder, the level of their narrative skills improved. According to the data obtained, almost all children from the research group have positive dynamics when telling about story-sequencing images. The paper consists of 63 pages, 4 images, 2 tables, 17 annexes and 65 literature and information sources. Keywords – developmental language disorder, narrative skills, story-sequencing images.