Personāla atlases speciālista personības iezīmju un kontroles lokusa saistība ar kandidātu uzrunāšanas veidiem
Author
Alute, Lilita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Berga, Linda
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Uzņēmēju lokā popularitāti guva tendence vairāk darbā pieņemt pieredzējušus speciālistus, nekā jauniešus vai cilvēkus bez pieredzes konkrētā nozarē. 2014. gada rakstā (Blacksmith & Poeppelman, 2014) tika minēts, ka šī tendence parādījās pēc sociālo tīklu ieviešanas, radot izmaiņas arī personāla atlases metodēs. Pieredzējuši speciālisti, lielākoties, jau ir nodarbināti un aktīvi darbu nemeklē. Līdz ar to kļuva nozīmīgāks kandidātu uzrunāšanas posms. Tā mērķis ir panākt, lai atbilstoši kandidāti ir ieinteresēti atnākt uz interviju. Personāla piesaiste kļuva līdzīga pārdošanai. Šajā darbā tiek izskatīti 6 kandidātu uzrunāšanas veidi jeb darba sludinājuma izvietošana darba meklēšanas portālā, parastais ieraksts sociālos tīklos, maksas reklāmas izvietošana sociālos tīklos, aktīvā kandidātu uzrunāšana sociālajos tīklos, tādos kā Linkedin (Bullhorn Reach’s, 2014; Aguado et al., 2016) un Facebook (Weidner, O’Brien, & Wynne, 2016; Karl, Peluchette, & Schlaegel, 2010; Roulin, 2014), uzrunāšana pasākumos un kandidātu uzrunāšana caur ieteikumiem. Pētījumi liecina, ka sociālos tīklus aktīvāk izmanto cilvēki ar izteiktu ekstraversiju, labvēlību un atvērtību pieredzei (Correa, Hinsley & de Zúñiga, 2010; Ozguven & Mucan, 2014). Tādēļ, lai piesaistītu kandidātus, kuriem ir citas personības iezīmes, tiek izmantota klātienes uzrunāšana dažādu nozaru speciālistu pasākumos (Brazeel, 2009). Teorētiskajā daļā tiek izskatīti divi iespējamie ar kandidātu uzrunāšanas veidu izmantošanas biežumu saistīti faktori, tai skaitā atlases speciālistu personības iezīmes (Dykeman & Dykeman, 1996) un kontroles lokuss (Hargrett, 1981; Kirdök & Harman, 2018). Empīriskajā daļā tika veikta saistības pastāvēšanas noskaidrošana starp kandidātu uzrunāšanas veidu izmantošanas biežumu un personāla atlases speciālista kontroles lokusu un personības iezīmēm. Tika veikta Latvijas personāla atlases speciālistu anketēšana, lai noskaidrotu Latvijas tirgus situāciju šajā jautājumā. It has become a popular tendency to recruit more experienced professionals than young people or people without experience in a business community. An article published in 2014 (Blacksmith & Poeppelman, 2014) stated that this trend followed the introduction of social networks, also leading to changes in recruitment methods. Almost every experienced specialist is already employed and does not search for the job actively. Consequently, the recruitment phase became more important. It's aim is to make appropriate candidates interested to come to an interview. Recruitment became more like sales performance. This work looks at 6 forms of recruitment, including placement of job advertisements on the job search portal, regular social note, paid advertising in social networks, active addressing candidates on social networks such as Linkedin (Bullhorn Reach's, 2014; Aguado et al., 2016) and Facebook (Weidner, O'Brien, & Wynne, 2016; Karl Pelucke, hette, & Schlaegel, 2010; Roulin, 2014), addressing candidates on fields specialists events and addressing candidates through recommendations. Research has shown that social networks are used more actively by people with higher extraversion, agreeableness and openness to experience (Correa, Hinsley & de Zúñiga, 2010; Ozguven & Mucan, 2014). Therefore, in order to attract candidates with other personal characteristics, the use of face-to-face visits in the activities of professionals from different sectors (Brazeel, 2009) has become more common. Two factors that can be related to chosen recruitment methods by recruitment specialists are examined: , specialists' personality traits (Dykeman & Dykeman, 1996) and the locus of control (Hargrett, 1981; Kirdök & Harman, 2018). Aim of the study is to examine a relationships between the selection of recruitment methods and recruitment specialist’s locus of control and personality traits. A survey of Latvian recruitment specialists has been carried out to understand the situation in Latvia market on this issue.